Studenten lopen ‘gratis’ aanvullende beurs mis: ‘Ze hebben ook eigen verantwoordelijkheid’

Mar’ie Mhawesh

Eerste- en tweedejaarsstudenten die wel recht hebben op een aanvullende studiebeurs, maken daar vaak geen gebruik van. Dat komt doordat ze vaak geen weet van het bestaan zouden hebben. Het gaat om een bedrag van maximaal 400 euro per maand.

”Maar ik vind dat studenten ook wel een eigen verantwoordelijkheid hebben om na te gaan of ze er recht op hebben”, zegt Zoë de Oude, eerstejaarsstudent Human Resource Management in Xplora in Den Bosch. ”Al zou het wel wat duidelijker vermeld mogen worden op de site van DUO. Het is soms best even zoeken.”

Betoog
Nog voor Zoë bij Avans ging studeren, was ze al op de hoogte van het bestaan van de aanvullende beurs, die een gift is als je afstudeert. ”Ik heb er zelfs voor Nederlands een betoog over geschreven. Toen zat ik nog op de middelbare school”, zegt ze lachend. ”Ik ben best een betrokken student en was hier veel mee bezig.”

Zelf krijgt ze vijftig euro extra per maand. ”Maar dat geldt op de een of andere manier alleen voor 2020. Vanaf volgend jaar heb ik er geen recht meer op. Hoe dat zit weet ik niet”, zegt ze. ”Ik geniet dus nog maar even van deze laatste maand!”

Zonder de beurs een probleem
Wat verderop op de eerste verdieping zit Mar’ie Mhawesh geconcentreerd te werken. De tweedejaarsstudent Bouwkunde maakt echter graag een momentje vrij om te vertellen over de aanvullende beurs. Die ontvangt hij zelf ook. ”Zelf wist ik niet van het bestaan af. Mijn vrienden tipte me”, zegt hij. ”Zonder die beurs heb ik ook echt een probleem. Ik woon op mezelf en heb een hoop vaste lasten. Alle kleine beetjes helpen.”

Dat niet iedereen van de beurs af weet, vindt Mar’ie helemaal niet zo gek. Zonder zijn vrienden had hij het immers ook nooit geweten. ”De lettertjes op de site van DUO zijn ook zo klein. Ze doen er bijna een beetje geheimzinnig over”, zegt hij. ”Dat zou beter moeten.”

Grote bedragen
Op de Hogeschoollaan in Breda surfen twee Bredase studentes Maaike van Beurden en Maxine Koenen direct naar de site van DUO. ”Kijk, het is inderdaad niet te vinden”, zegt Maaike. Ze is eerstejaars studente Social Work en heeft geen aanvullende beurs. ”Ik vergeet het ook telkens aan te vragen en ondertussen ben je weer een jaar verder. Nu leen ik alles, maar met een aanvullende wordt het ook een gift.”

Maxine, eerstejaars studente Accountancy, krijgt tot eind dit jaar aanvullend geld. Net als Zoë uit Den Bosch houdt het voor haar ook op. De tarieven voor volgend jaar wijzigen en dit heeft gevolgen voor haar beurs. ”Mijn ouders verdienen volgens de nieuwe tarieven nu te veel om nog in aanmerking te komen voor de aanvullende beurs. En dat is balen, het gaat om best grote bedragen die ik nu niet meer krijg.”

Open avonden
De Bossche student Mar’ie zou graag zien dat DUO regelmatig mailt of brieven verzendt met daarin uitleg over de aanvullende beurs. Ook ziet hij een rol weggelegd voor Avans. ”Die zouden er potentiële eerstejaarsstudenten op open avonden over kunnen vertellen”, vertelt hij. ”Dan heb je gelijk een grote groep te pakken. Als je eenmaal studeert heb je het druk genoeg met studeren zelf.”

Jader Vulcano zou willen dat hij net als Mar’ie en Zoë recht had op de aanvullende beurs. Dat heeft hij zelf namelijk niet. ”Mijn vader verdient er net te veel voor”, vertelt de eerstejaarsstudent Technische Informatica. ”Nu moet ik bijlenen. Daar baal ik wel van.”

Baan verloren
De student had gehoopt dat DUO iets soepeler zou zijn met het verstrekken van de beurs. Zeker in deze tijden. ”Ik heb mijn bijbaantje door corona verloren. Het krijgen van een aanvullende beurs zou me dus erg helpen. Hoe weinig het ook zou zijn.”

Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs heeft aangegeven de aanvullende beurs prominenter op de site van DUO te zetten. ”Het staat er nu ook echt super vaag”, merkt Vulcano op. ”Je moet goed zoeken voor je er iets over kan vinden. Het is niet gek dat studenten deze beurs mislopen omdat ze er niets over kunnen vinden.”

Clemy van Lieshout

Beste studenten, Zie onderstaande link en weet dat áls je recht hebt op een aanvullende beurs je deze met terugwerkende kracht aan kunt vragen vanaf september 2020. https://duo.nl/particulier/aanvullende-beurs-of-toelage/aanvragen.jsp

2020-12-03 15:45:55