Wie draagt een mondkapje tijdens het winkelen? Studenten Business Innovation onderzochten het

Studenten Business Innovation in Den Bosch doen onderzoek naar het gebruik van mondkapjes op openbare locaties. Ze zitten door de coronacrisis vaak achter de laptop en hebben soms genoeg van de online lessen. Tweedejaarsstudent Twan Bekkers kwam met het idee om de straat op te gaan. En dat lukte.

“Het was erg lastig om na de zomervakantie weer op te starten. We hebben veel online lesuren en na vier uur achter de laptop, wil je ook wel even iets actiefs doen”, zegt Twan. Hij gaf het aan bij zijn docent en die zorgde ervoor dat de studenten hun Praktisch Gericht Onderzoek (PGOZ) niet online maar op straat mochten uitvoeren.

Twan: “Observeren is echt een deel van het onderzoek. Ook omdat het onderwerp mondkapjes heel actueel is. Je wil weten wat mensen doen en wat ze vinden.” Zelf heeft hij het onderzoek net iets anders aangepakt. Hij onderzocht het gebruik van desinfectiemiddelen.

In de supermarkt
Medestudenten Rijk van Eijk en Calvin Asbroek zochten uit hoe bezoekers van een supermarkt hun mondkapje gebruiken. De studenten vonden het fijn dat ze voor hun onderzoek de straat op mochten. “Je kunt zelf meten wat je wilt weten”, zegt Calvin. Het onderzoek is niet representatief, daar zijn de aantallen te klein voor. Maar het levert wel wat inzichten op.

Van tevoren moesten de studenten vragen opstellen en bedenken waar ze op gingen letten. Twee dagdelen observeerden ze een uur lang de bezoekers van de supermarkt. Iedereen die binnenliep, was onderdeel van het onderzoek. “Zo kregen we het beste beeld. Dat was nog best lastig, daarom was het extra fijn dat we met z’n tweeën waren”, vertelt Rijk.

Aangekeken
De resultaten van Rijk en Calvin waren opmerkelijk. Van de honderdvijftig mensen die ze observeerden, droeg 90 procent een mondkapje. Daarvan gebruikte 70 procent hem op de juiste manier. Niet alle supermarktmedewerkers dragen continu een mondkapje, zagen de studenten. “Ze hebben lange werkdagen en niet altijd zin om er de hele dag een te dragen”, zegt Rijk. “Maar iemand zonder mondkapje wordt daar vaak wel op aangekeken”, voegt Calvin toe.

Het onderzoek is nog niet afgerond. De studenten onderzoeken nog of het na 1 december anders is, nu mondkapjes verplicht zijn in publieke binnenruimtes.