Wil je niet stilzitten tijdens de kerstvakantie? 14 tips om je bezig te houden

Gisteravond is de tweede lockdown aangekondigd. En dat met de kerstvakantie in het vooruitzicht. We moeten zelf de slingers ophangen deze twee weken. Vind jij het lastig om jezelf bezig te houden? Lees dan snel onze 14 tips!

1. Spelletjes doen
Woon je bij je ouders? Maak er iets gezelligs van met de mensen die er wel zijn. Pak een spelletje uit de kast, zoals Koehandel of Halli Galli en spelen maar. Je bent bezig en kan samen met je familie even goed lachen.
Woon je in een studentenhuis? Roep je huisgenootjes erbij. Zij hebben vast ook niks te doen. Als ze geen zin hebben om van hun kamer af te komen, kan je altijd nog samen online Rummikub of Among Us spelen.

2. Leren voor je tentamens
Je kunt niet gaan shoppen in de stad en de kroeg niet in. Dat scheelt veel tijd en hoofdpijn. Dus nu kun je eindelijk op tijd beginnen met leren voor je tentamens. Studeer ze!

3. Bewegen
Zorg dat je genoeg naar buiten gaat en beweegt. Je kunt alleen wandelen of je neemt je familie of huisgenoten mee. Voor onderweg kun je een thermosfles vullen met warme choco of glühwein.
Of pak de fiets en ontdek een onbekende route. En als je tennissen leuk vindt, heb je geluk. Je mag buiten tennissen met twee personen op 1,5 meter afstand.

4. Knutselen
Maak zelf kerstkaarten. Wees creatief en maak er een feest van met glitters en stickers. The sky is the limit! Vrienden en familie zijn blij met een kaartje in de brievenbus. En mensen die alleen zijn met kerst al helemaal.

5. Ga in de keuken staan
Kook met kerst een driegangenmenu. Het kan een leuke verrassing zijn voor je familie. Volg een recept van Gorden Ramsey of Jamie Oliver en sloof je uit, je hebt nu toch alle tijd. Speel de chef en serveer het eten uit.

6. Ruim je kamer op
Het klinkt saai, maar als je eenmaal bezig bent, komt je van alles tegen. Geniet even van je oude spullen en foto’s. Maar zorg dat je daarna verder gaat. Als de kamer opgeruimd is voel je je zo veel beter.

7. Kijk je favoriete serie af
Eindelijk heb je tijd om die laatste afleveringen te kijken. Als de serie klaar is, kun je gerust aan iets nieuws beginnen. Je hebt tijd genoeg. Een veelbelovende serie is The Queen’s Gambit. En als je zin hebt in iets luchtig, is Sex Education een aanrader.

8. Videobellen
Als je je vrienden mist, videobel ze even. Laat ze weten dat je aan ze denkt. En fantaseer samen over de leuke dingen die jullie willen gaan doen na de lockdown.

9. Geld besparen
Dat gaat natuurlijk automatisch. Bedenk wat je wil doen met het geld dat je bespaart nu je de kroeg niet in kan. Het kan zijn dat je extra bier haalt in de supermarkt, maar dat is dan jouw manier van genieten.

10. Download een dating-app
Download een dating-app en zoek contact. Je kunt er liefde aan overhouden, maar ook vriendschap. Het is leuk om contact te hebben met nieuwe mensen. En misschien komt die date er na de lockdown alsnog.

11. Maak afspeellijst met nieuwe muziek
Heb je al zo vaak hetzelfde liedje gehoord en ben je daar helemaal klaar mee? Maak een afspeellijst met nummers die je nog niet kent. Zet hem daarna op tijdens die wandeling (tip 4) of als je je kamer opruimt (tip 7).

12. Online shoppen
Je moet jezelf natuurlijk ook verwennen in deze tijd. Pak je laptop erbij en ga even lekker scrollen door je favoriete webshops. Misschien kun je ook iets voor iemand anders kopen voor onder de kerstboom.

13. Haal je slaap in
Ben jij ook zo moe van de coronacrisis? Slaap even bij. Je zo lang uitslapen als je wilt. Slaap alleen niet te lang, anders houd je geen tijd over voor alle tips.

14. Houd Punt op de hoogte van jouw lockdown activiteiten
Punt vindt het leuk om te horen als studenten tijdens de lockdown activiteiten bedenken. Activiteiten om jezelf bezig te houden en anderen. Denk aan acties, inzamelingen of andere projecten.