Alternatieve studieplekken in de Avanssteden

Energepic.com via Pexels
Foto: energepic.com via Pexels

Kun jij de vier muren van je studentenkamer niet meer zien? Doe je er alles aan om overdag even thuis weg te zijn? De lockdown is voor het hoger onderwijs voorlopig nog niet voorbij. Tot die tijd kun je terecht op een paar alternatieve studieplekken in de Avanssteden.

Breda
In de Centrale Bibliotheek in Breda kun je van maandag tot en met vrijdag gebruikmaken van een van de vijftig studieplekken. Dat kan van 8.30 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 17.00 uur. Doordat Nieuwe Veste werkt met tijdsblokken, krijgen zoveel mogelijk jongeren de kans om gebruik te maken van de studieplekken. Je kunt in de bibliotheek naar het toilet, maar helaas is er geen koffie of thee te krijgen. Reserveren (minimaal twee uur van tevoren) doe je hier.

Net buiten Breda, in Oosterhout, hebben ondernemers in samenwerking met de gemeente studieplekken gecreëerd in een oude fabriekshal: De Loods 16. Er zijn zeecontainers in de hal geplaatst die zijn omgetoverd tot stiltewerkplekken, maar er zijn ook ruimtes om te overleggen. Jongeren kunnen er gratis gebruik van maken, alleen of met medestudenten. Reserveren kan voor anderhalf uur, meerdere blokken achter elkaar vastleggen is mogelijk.

Den Bosch
Ook in Den Bosch kun je rustig studeren in de bibliotheek, ofwel Huis73 aan de Hinthamerstraat. Je reserveert er online een gratis studieplek voor drieënhalf uur, van 9.00 tot 12.30 uur of van 13.00 tot 16.30 uur. Boeken lenen is niet mogelijk, tenzij je ze van tevoren reserveert. Wel kun je er naar het toilet en koffie of thee halen is ook mogelijk. Je reserveert hier (minimaal een uur van tevoren) een studieplek. Ook in Rosmalen en Vught zijn plekken beschikbaar bij Huis73.

D66 in Den Bosch deed onlangs een oproep om meer studieplekken te creëren in de stad, schrijft het Brabants Dagblad. Gemeenteraadslid Geert Verbruggen denkt daarbij aan het pand waarin voorheen warenhuis Hudson’s Bay gevestigd was. Maar hij denkt ook aan “inspirerende plekken” als kerken, musea, de Tramkade en de hal van het stadhuis. Vooralsnog blijft het bij een idee van het gemeenteraadslid.

Roosendaal
Ook Roosendaal heeft studieplekken nodig voor scholieren en studenten, schrijft BN DeStem. Dat vindt de Jongerenraad, die de gemeente opriep er werk van te maken. Onderwijswethouder René van Ginderen heeft al gesprekken gevoerd met theater De Kring, de Associate degrees Academie, de bibliotheek en verschillende buurthuizen en verwacht dat in de loop van maart al de eerste plekken beschikbaar zijn.

Tilburg
Ook in de Bibliotheek LocHal in Tilburg zijn van maandag tot en met zaterdag studieplekken beschikbaar voor studenten van mbo, hbo en universiteit. Die zijn te reserveren voor drieënhalf uur in de ochtend of middag. Dat kan alleen voor de volgende dag. In het inpandige Stadscafé kun je koffie en thee krijgen, maar je mag ook je eigen eten en drinken meenemen. De toiletten zijn open, maar in de LocHal kun je niet printen, kopiëren of boeken zoeken. Reserveren kan door van maandag tot en met zaterdag tussen 9 en 11 uur te bellen naar 013-46 48 590.

Op alle plekken gelden de coronaregels: mondkapje verplicht, anderhalve meter afstand houden van anderen, handen ontsmetten bij binnenkomst, hoesten en niezen in je elleboog en thuisblijven bij verkoudheid of koorts.