Anne blogt over leven met alopecia: ‘Nu heb ik veel meer zelfvertrouwen dan vroeger!’

Of ze nou kaal of met pruik naar buiten gaat, de kans is groot dat je Anne Teerink goedgehumeurd  ziet. De eerstejaarsstudent International Business in Den Bosch heeft de haaraandoening alopecia en deelt haar ervaringen op  een blog en Instagramaccount met duizenden volgers. “Ik ben positief, voor mij is kaal zijn  tegenwoordig  heel normaal.

In 2016 kreeg Anne alopecia. Dat is een aandoening waarbij het lichaam de eigen haarzakjes als vijand ziet, die het moet bestrijden. Haarverlies is daarvan het gevolg. “Ik had er nog nooit van gehoord en dacht dat ik de enige was. Dat was natuurlijk niet zo, maar door verhalen op de site van de alopecia-vereniging leek het alsof vooral volwassenen tussen de 30 en 50 jaar alopecia hadden. Weinig jongeren deelden hun verhaal”, vertelt Anne. Ze begon daarom zélf maar een Instagramaccount en blog. “Zo kon ik op een fijne manier mijn ervaringen delen en ook anderen met alopecia volgen en helpen.”

Ongemakkelijk
Op haar Instagramaccount Alopeciangirlboss en blog deelt de eerstejaarsstudent wat ze meemaakt als meisje zonder haar en waar ze zoal tegenaan loopt. De grappige dingen, maar ook de serieuze kanten. “Ik ben er heel open over. Mensen doen vaak ongemakkelijk wanneer ze weten of zien dat ik kaal ben. ‘Is er geen behandeling voor?’, vragen ze me dan. Dat is goed bedoeld, maar ze zeggen het alsof alopecia iets slechts is”, vertelt Anne. “Voor mij is het dat niet per se. Ik ben positief en heb me juist als persoon ontwikkeld door de aandoening. Vroeger dacht ik dat ik altijd perfect moest zijn en droeg ik veel make-up. Nu heb ik veel meer zelfvertrouwen dan vroeger!”

Zomer
Alopecia uit zich bij iedereen op een andere manier. In het geval van Anne gebeurt dat vooral door het uitvallen van hoofdhaar, wat soms ook plots weer aangroeit. Ze heeft een haarwerk dat ze opzet, al gaat ze ook zonder naar buiten. “Zeker in de zomer, dan is zo’n pruik echt heel warm.”

Mindere periodes
Anne blijft vaak positief onder het hebben van alopecia. Maar ze vindt het niet altijd leuk. “Soms heb ik een periode dat ik het niet fijn vind om zonder haar naar buiten te gaan. Dan voelt het niet goed. Maar al met al kan ik het me niet meer voorstellen dat ik mijn haar níet kan even kan afzetten. Voor mij is kaal zijn tegenwoordig heel normaal.”

Community
Op momenten dat de Avansstudent zich niet zo prettig voelt, is ze extra blij met haar ruim 4000 volgers. Een groot gedeelte daarvan heeft ook alopecia. “We vormen echt een community waar ik steun uithaal. Velen zijn inmiddels vrienden van me geworden”, vertelt Anne, die regelmatig lieve berichtjes krijgt. “Pas vertelde een meisje dat ze door mij niet meer bang was haar haarstuk te dragen. Ze haalde steun uit mijn berichten. Dat ik dat met mijn berichten kan doen, vind ik heel fijn. Ik help graag.”

‘Pas vertelde een meisje dat ze door mij niet meer bang was haar haarstuk te dragen’

Afwezig
Er gebeuren ook regelmatig grappige dingen met Anne en haar pruik. Zoals die keer dat ze door haar docent marketing op het mbo afwezig werd gemeld, terwijl ze er gewoon was. “Na mijn eerste dag had ik mijn pruik afgezet, dus was ik kaal. Na twee weken deed ik weer een keer mijn haarwerk op. Mijn docent dacht toen dat ik er niet was; hij herkende me niet mét haar”, vertelt Anne, die tijdens het vertellen weer in de lach schiet.

Af en toe krijgt Anne vervelende reacties, wanneer ze met een verhaal in de media komt. Daar baalt ze van, maar de positieve reacties overheersen. Die krijgt ze ook op Avans, van zowel studiegenoten als docenten. “Daar ben ik blij mee. Het kan best moeilijk zijn om over alopecia te praten. Met mijn blog wil ik laten zien dat je er niet bang voor hoeft te zijn. Natuurlijk mag je mij ook altijd een berichtje sturen, als je dat fijn vindt!”