Avansstudent en voorzitter van SV Collegium Kevin vertelt over zijn politieke activiteiten

Kevin Arkesteijn is vierdejaarsstudent Bestuurskunde, voorzitter van studievereniging SV Collegium én medewerker bij de JOVD in Den Bosch. Op verzoek van Punt vertelt hij over al zijn politieke werkzaamhed

”Misschien kennen jullie de types wel. De types die zich bij een politieke jongerenorganisatie voegen en gelijk roepen dat ze de volgende Mark Rutte of Jesse Klaver worden. Van die extreem fanatieke politieke jongeren die elk moment van de dag politiek ademen. Zo iemand ben ik niet.

Standpunten VVD
Ik ben bij de JOVD ’s-Hertogenbosch gegaan omdat ik de jongeren die erbij aangesloten zijn aardig vond en ik me kon vinden in de standpunten van de VVD. Toen ik later gevraagd werd voor een bestuursfunctie, kwam ik er pas hoe interessant de politiek eigenlijk is. Door mijn studie Bestuurskunde kwam ik meer te weten over hoe de overheid werkt en waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Vanaf dat moment wist ik het zeker: ik wil de Tweede kamer in om mijn stem te laten horen. Als dit niet lukt, wil ik mijn kennis inzetten om de politiek in ieder geval te ondersteunen.

Druk leven
Bij mijn ambitie om de Tweede Kamer in te komen, hoort wel een bepaald traject. Dit traject heb ik aangepast op mijn eigen leven. Toen ik gevraagd werd voor de bestuursfunctie bij de JOVD ’s-Hertogenbosch, was ik ook nog bestuurslid Formele Activiteiten bij studievereniging Collegium. Ook werk ik als verkoopmedewerker bij de Mediamarkt, heb ik een vriendin en een sociaal leven dat ik bijhoud. Dat is flink druk.

Kevin Arkesteijn

Studievertraging
Ik moest besluiten wat ik belangrijk vind en dat heb ik gedaan. Ik heb wel al een half jaar studievertraging opgelopen. Ik was te druk met werk, de twee bestuursfuncties, mijn vriendin en mijn sociale leven. Maar terugkijkende op de afgelopen drie jaar, zijn het wel de juiste keuzes geweest. Al kost het veel tijd. Ik heb al meerdere nachten doorgehaald of bepaalde papers niet kunnen inleveren. Ook nu, als voorzitter, heb ik het druk en maak ik met enige regelmaat dagen van 09.00 uur ’s ochtends tot 03.00 uur ’s nachts.

Prioriteiten
De reden waarom ik dit allemaal doe en combineer, is omdat ik het gewoon heel leuk vind. Nu kan ik een heel verhaal gaan ophangen over hoe belangrijk tijdmanagement is en hoe je prioriteiten moet stellen. Maar ik ben er de afgelopen jaren achtergekomen dat mijn prioriteiten bij zaken liggen waar ik plezier uithaal. En dan is tijdmanagement heel fijn, maar er zitten maar 24 uur in een dag en maar zeven dagen in een week. Ik heb er dus vrede mee dat ik met enige regelmaat lange dagen maak, waarin ik pas laat naar bed ga. Maar dat werkt niet voor iedereen zo. Zoek dus je eigen balans en gun jezelf de tijd om dat te vinden.

Punt sprak eerder met Kevin op Prinsjesdag. Lees dat verhaal hier.

Opoffering
Je kan geen succes behalen zonder opoffering. Zorg er alleen wel voor dat hetgeen wat je opoffert iets is wat je kàn opofferen. En dat je die situatie zelf kan controleren, en niet van anderen laat afhangen. Dan kom je in de problemen.

Ik krijg vaak de vraag van mijn vrienden waarom ik zo vaak tot zo laat doorwerk of waarom ik zoveel taken uitvoer. En dat antwoord blijft hetzelfde: omdat ik het leuk vind. Dat deze taken ervoor zorgen dat ik iets langer over mijn studie doe dan is dat maar zo. Mijn moeder zei vroeger altijd tegen mij ‘Iedereen heeft een pad wat hij moet bewandelen in het leven, en alleen jij kiest welke afslagen je neemt’. En dat is wat ik nu doe. Ik kies mijn eigen pad.”