Eenzame studenten treffen elkaar in Breda voor een praatje door Shirley

De Bredase Tweedejaarsstudent Social Work Shirley van Biezen is een initiatief gestart om eenzame studenten te ondersteunen. Samen met Stichting Tientjes begon ze een nieuw project waarbij studenten op de tweede en vierde zaterdag van de maand langs mogen komen bij het Rondeel in Breda. Voor een luisterend oor of simpel even contact met elkaar.

Shirley loopt sinds oktober stage bij Stichting Tientjes. De stichting komt op voor mensen die psychisch en sociaal kwetsbaar zijn. Doordat voor studenten in de coronacrisis veel wegvalt zoals stappen of naar school gaan, vond Shirley dat daar iets aan gedaan moest worden. “Zij zitten nu ook in de doelgroep van Stichting Tientjes”, vertelt Shirley. “Het leek me daarom een goed idee om een inloopmiddag te organiseren waar studenten een praatje met elkaar kunnen maken.”

De studente woont in Breda op kamers en merkt zelf ook dat ze erg behoefte heeft aan sociaal contact. “Ik heb mijn klas nog nooit gezien. In je studententijd is het leuk om veel nieuwe mensen te ontmoeten. Ik mis dat nu heel erg”, zegt Shirley. “Ik merkte dat onder mijn klasgenoten ook veel mensen somber waren. Daarnaast was regelmatig in het nieuws dat studenten leden onder de coronacrisis. Vandaar dit initiatief.”

Inloop
De inloop is van 13.00 tot 15.00 uur bij het Rondeel in Breda. Het is in een soort buurthuis waar in de grote zaal tafels en stoelen staan waar mensen mogen gaan zitten. Er wordt gratis koffie en thee geschonken voor iedereen. Shirley en medestudenten Social Work zorgen dat iedereen wat te drinken heeft, zodat mensen niet hoeven te gaan lopen. Alles is op anderhalve meter. De inloop is deels op inschrijving zodat er niet teveel studenten in het gebouw zijn.

“Als studenten bij ons binnenkomen, ontstaan de gesprekken meestal vanzelf. Er worden vragen gesteld als ‘Welke studie doe je?’ en ‘Hoe kom jij nu je tijd door?’ Daarna gaan ze met een fijn gevoel naar huis, want ze hebben weer nieuwe mensen ontmoet.”

“Eenzaam is een woord dat veel mensen afschrikt. Je bestempelt jezelf niet zo snel als eenzaam, maar je mag het zo wel noemen. Door de studenteninloop willen wij voorkomen dat studenten verder vereenzamen”, aldus Shirley.

De eerstvolgende bijeenkomst is 10 april. Je kunt je aanmelden bij Shirley van Biezen: s.vanbiezen1@student.avans.nl