Enquête: hoe staat het met het drugs- en alcoholgebruik van studenten tijdens de lockdown?

Foto: Elsa Olofsson

Uit een onderzoek van het Trimbos-instituut is gebleken dat mensen tussen de 16 en 35 jaar tijdens de eerste lockdown minder drugs en alcohol zijn gaan gebruiken, maar dat het wietgebruik is toegenomen. Hoe zit het met het drugs- en alcoholgebruik van de Avansstudenten? Punt doet er onderzoek naar, help jij mee?

Volgens het Trimbos-instituut komt de afname van het drugsgebruik mede doordat er geen feestjes en festivals zijn op dit moment. Toch sprak 83 procent van de mensen nog af met vrienden en ging 40 procent nog naar huisfeestjes. Uit het onderzoek bleek ook dat een deel van de ondervraagden meer is gaan gebruiken doordat ze kampten met stress, eenzaamheid en mentale problemen.

Om erachter te komen hoe het alcohol- en drugsgebruik onder studenten van Avans is, heeft Punt een enquête opgesteld. Het duurt ongeveer 2 minuten om in te vullen. De enquête bestaat voornamelijk uit meerkeuzevragen.