Alumnus Lotte van Son werd genomineerd voor scriptieprijs: ‘Goed was nooit goed genoeg voor me’

Lotte van Son tijdens haar diploma-uitreiking bij Avans

De scriptie van Lotte van Son werd in 2016 genomineerd voor de VEDIS Retail Scriptieprijs. Winnen deed ze niet, maar de deelname bracht haar veel nuttige lessen. “Grijp zo’n kans altijd met beide handen aan.

De scriptie van Van Son, die in Den Bosch Small Business & Retail Management (nu ORM) studeerde, ging over sociaal ondernemen bij lunchroom Brownies en Downies. Het was in eerste instantie helemaal niet haar bedoeling om mee te doen aan de wedstrijd voor beste scriptie. “Maar gedurende mijn scriptie kwam ik erachter dat ik mij focuste op een thema dat impact had en heeft op de branche. Voor mijn bedrijf, maar ook voor andere bedrijven in de sector”, vertelt Van Son. “Verschillende docenten stelden toen voor om mij in te schrijven, dus dat deed ik.”

Meer dan gemiddeld
Dat de oud-student dat extra stapje zette, zat en zit wel in haar. Aan motivatie is nooit gebrek geweest. “Ik deed altijd meer dan gemiddeld. Niet omdat ik de beste wilde zijn, maar omdat goed nooit goed genoeg voor mij was”, vertelt ze. “Dat had ik bij mijn tijd op Avans, en in mijn huidige werk nog steeds.”

In de rubriek ‘Hoe gaat het met’ spreekt Punt met alumni die al eerder zijn geïnterviewd. Lees hier het verhaal met Lotte uit 2016.

Omarmd
Van Son won de scriptieprijs uiteindelijk niet. Die ging naar een student uit het wo. Toch ziet ze haar deelname niet als tijdsverspilling. “Stond ik daar toch maar mooi, tussen een paar anderen van de universiteit”, zegt ze trots. “Het was een hele leuke, leerzame ervaring. De scriptie werd gelezen door experts uit de retailbranche en werd echt omarmd. Bij Avans lever je een scriptie toch vooral in omdat het moet. En het was een goede plek om te netwerken, al hoefde dat voor mij niet. Ik wist al dat ik daarna een master in Tilburg ging doen.”

‘Stond ik daar toch maar mooi, tussen een paar anderen van de universiteit’

Aanknopingspunten
Haar deelname staat ook nog eens goed op haar cv. Daardoor raadt ze het iedereen aan om ook mee te doen. Ook bij twijfel. “Ik loop er niet mee te koop, maar het zorgt wel voor aanknopingspunten bij bedrijven als je solliciteert. Het is toch iets extra’s. Grijp zo’n kans om mee te doen dus altijd met beide handen aan!”

Lotte van Son anno 2021

Gemoedelijk
Op dit moment werkt Van Son als projectmanager bij onderzoeksbureau GfK. “Dat bedrijf leerde ik kennen tijdens mijn tijd op Avans, al is het niet zo dat ik toen al wist dat ik daar wilde werken”, zegt de alumnus, die met een goed gevoel terugblikt op haar tijd in Den Bosch. “Het ging er gemoedelijk aan toe. Ik zat met leuke mensen in de klas en de school zelf beviel ook goed.”

Speciaal voor Punt zet de enthousiaste Van Son een aantal tips op een rijtje. Voor studenten die binnenkort ook aan hun scriptie beginnen en ‘m ook overwegen in te leveren voor een scriptieprijs.

• Je wil snel naar de eindstreep, maar juist de opzet en je ontwerp zijn heel belangrijk. Dat heeft tijd nodig. Neem die dus ook.
  • Informeer eens bij de lectoraten van Avans als je een onderwerp hebt gevonden. Misschien hebben zij al onderzoek naar je thema gedaan en kun je daar wat van lezen.
  • Lees veel literatuur en vergeet ook niet om naar onderzoeksrapporten te kijken. Daar heb ik zelf veel aan gehad.
  • Voer gesprekken met medewerkers uit de branche die je onderzoekt. Wees daarin niet te verlegen, benader ze gewoon. Dat heb ik bij mijn onderzoek naar sociale ondernemers ook gedaan. Vaak vinden ze het leuk om je te helpen!
  • Nee heb je, ja kun je krijgen. Ga er met die insteek in.

Jan Derickx

Wat leuk Lotte, je was absoluut niet vergeten :-) Wat studenten als Lotte kenmerkt is de drive om het maximale uit je opleiding te willen halen en dat is meer dan de cijfers. Het is lef hebben, "out of the box" durven denken. CU.

2021-03-25 17:28:02