‘Ik volg Jesse Klaver op alle socials’

Inwoners van de gemeente Breda en Tilburg kunnen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen stemmen bij Avans in Breda aan de Hogeschoollaan en bij Avans aan de Prof. Cobbenhagenlaan in Tilburg. Om erachter te komen of studenten dit ook doen en wat hun partijvoorkeur is, peilde Punt de meningen richting het stemlokaal.

Sarah de Bakker, eerstejaarsstudent aan de Pabo in Breda, bracht woensdagochtend al haar stem uit. Dat deed ze op Jesse Klaver van GroenLinks. ”Ik volg Klaver op alle socials en heb me vooraf goed ingelezen op zijn partijstandpunten”, vertelt Sarah aan het eind van de ochtend vastberaden. Het was niet de eerste keer dat ze mocht stemmen, ook tijdens de Tweede Kamerverkiezingen in 2017 was ze stemgerechtigd. ”Toen stemde ik ook links, maar om het dit jaar zeker te weten heb ik wel een stemwijzer ingevuld.”

Afschaffing coronamaatregelen
Verschillende partijen houden zich in hun verkiezingsprogramma bezig met het coronabeleid. Sommige partijen pleiten zelfs voor een afschaffing van alle coronamaatregelen en adverteren daar groots mee. Sarah laat zich daar niet door leiden, geeft ze aan. “Daarom vind ik GroenLinks een fijne partij. Klaver is daar niet zoveel mee bezig”, vertelt ze in de gang.

Punt houdt vandaag een liveblog bij van de Tweede Kamerverkiezingen. Dat vind je hier.

Debatten
Er zijn ook studenten die dit jaar voor het eerst mogen stemmen. Floor Mos, derdejaarsstudent Bedrijfskunde in Breda, is er daar een van. Aan het eind van de ochtend twijfelde ze nog enorm tussen D66 en volt. ”Ik heb me vooral via social media ingelezen. Op Instagram heb je verschillende accounts waarop de standpunten van alle partijen worden gepost. Ook heb ik de debatten gevolgd”, vertelt Floor, die zo nog een rondje gaat lopen en er dan goed over gaat nadenken. ”Daarna ga ik hier mijn stem uitbrengen.”

“Ik weet het al. Ik stem op D66, omdat ze opkomen voor studenten”, zegt Fleur de Jonge, vierdejaarsstudent Social Work in Breda. “Toen ik aan mijn studie begon, had ik nét geen recht meer op de basisbeurs. Nu zit ik in mijn laatste jaar en mis ik de halvering van het collegegeld. Ik hoop dat andere studenten hier wel recht op krijgen en denk dat D66 daar iets aan gaat doen”, zegt Fleur, die op een later moment op de dag gaat stemmen.