Met CONCAT heeft ook de opleiding Informatica volgend jaar een studievereniging

Studenten van de opleiding Informatica op Avans in Den Bosch zijn op het moment bezig met het opzetten van studievereniging, CONCAT. Volgend jaar begint de studievereniging met het organiseren van haar eerste activiteiten. Eerstejaarsstudent Informatica Linn Smetsers wordt de voorzitter.

Het idee om een studievereniging op te richten kwam volgens Linn heel spontaan. “Ik liep door de school en zag dat de docenten posters van de muren aan het halen waren. De posters waren van introkampen, die georganiseerd werden door studieverenigingen”, vertelt Linn. “Voor Informatica was er alleen geen studievereniging.” Toen ontstond bij Linn al snel het idee om zelf een studievereniging op te richten. Samen met studenten uit een vorig projectgroepje ging ze aan de slag.

Er zijn twee dingen die Linn belangrijk vindt: het verbinden van de student en een extensie zijn van de opleiding. “We willen extra informatie geven over de opleiding maar ook workshops of gastcolleges houden”, vertelt Linn. “Daarnaast willen we borrels, barbecues of quizzen organiseren. Eigenlijk allerlei soorten activiteiten.”

Programmeertaal
Er waren veel vergaderingen nodig om een naam te bedenken. Uiteindelijk kwamen Linn en secretaris Tessa van Hoeben op het idee om de studievereniging CONCAT te noemen. De functie CONCAT wordt in programmeertaal gebruikt om strings (stukjes tekst) met elkaar te verbinden. “Dat is precies wat wij willen doen, studenten met elkaar verbinden”, zegt Linn. “Daarbij komt nog dat iedere Informaticastudent te maken krijgt met die term in zijn studie. Het is ook een soort verbondenheid.”

De studievereniging gaat volgend jaar van start. Volgens Linn en de overige bestuursleden van CONCAT echt iets om naar uit te kijken. “Ik denk dat studenten na deze tijd echt weer behoefte hebben aan activiteiten als borrelen of quizzen”, aldus Linn.