Van student naar docent: ‘Mijn doel was terugkeren naar de opleiding waar ik zelf had gezeten’

Student Luc Hombergen met oud-Avansstudent én latere LIC-collega Ans Vania

Ooit zaten ze als student bij Avans in de schoolbanken. Nu staan ze ‘aan de andere kant’. Een van hen is Luc Hombergen, docent Communication & Multimedia Design (CMD) in Breda. Hij had al bij zijn afstuderen het idee dat hij ooit als docent wilde terugkeren naar Avans.

“Ik kijk ernaar uit om iedereen straks weer te zien. Dan is er meer ruimte voor dialoog en andere spontane momenten”, zegt Luc. “Ik denk dat we in de toekomst naar een combinatie gaan van online en offline onderwijs, maar er moet meer balans komen. De afgelopen tijd is voor de meesten too much gebleken.”

Luc begon november vorig jaar als docent bij CMD, midden in coronatijd. De meeste lessen heeft hij dus thuis gegeven, vanachter het scherm van zijn computer. “Dat voelt veilig, al kan ik de camera niet uitzetten. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat. Er zijn wel wat momenten geweest dat ik voor de klas heb gestaan de afgelopen tijd. Dan ben ik niet alleen aan het ‘zenden’, ik loop ook rond en beantwoord vragen. Voor mij is wel duidelijk geworden dat dit is wat ik wilde doen.”

Ambitie
Als docent terugkeren bij Avans, die ambitie had Luc al toen hij in 2013 afstudeerde. “Maar ik wilde eerst ervaring opdoen in het werkveld.” Een tijdje werkte hij als social designer in Amsterdam, maar Breda bleef trekken, waarop hij de overstap maakte naar het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) van Avans. Daar begeleidde hij als multimedia designer onder andere docenten bij het opnemen van lesvideo’s.

Omdat het LIC Avansbreed ondersteunt, kreeg de CMD-docent een kijkje in de keuken bij verschillende opleidingen en zag hij bij collega’s allerlei manieren van lesgeven. “Ik was blij dat ik bij het LIC kon werken, maar mijn uiteindelijke doel was terugkeren naar de opleiding waar ik zelf had gezeten. Daar heb ik zo’n fijne tijd gehad.” Niet alleen de opgedane kennis, maar ook zijn connecties nam hij mee naar CMD. “Dat heeft voordelen. Zo kan ik een student soms doorverwijzen omdat ik weet dat ze bij een academie met hetzelfde thema bezig zijn.”

Eigen kracht
Hoewel hij uit zijn eigen studietijd nog docenten kende, wilde Luc solliciteren ‘op eigen kracht’. “Ik heb het aan niemand verteld die ik nog kende bij CMD. Ik begon met een dag per week, dat is uitgegroeid tot fulltime.” Zijn oud-docenten zijn collega’s geworden. “En zo voelt het ook, ik durf die rol in te nemen. Ik ben geen ander mens geworden, maar heb wel meer ervaring.” Dat is CMD eigen, meent de docent. “Docenten zien studenten als beginnend ontwerpers, die nog niet de juiste ervaring hebben. Ze werken samen.”

‘Ik ben geen ander mens geworden, maar heb wel meer ervaring’

Zelf kijkt Luc terug op een mooie studietijd. Voor zijn opleiding verhuisde hij van Curaçao naar Breda. “Op Curaçao ging ik naar een studiebeurs waar Avans ook vertegenwoordigd was. Daarna volgde ik proeflessen in Breda. Ik verbleef toen bij familie.” Studeren betekende voor hem meteen op eigen benen staan. “Het klikte met de studenten met wie ik op kamers woonde, ik heb vriendschappen opgebouwd en me op sociaal vlak ontwikkeld. Ik moest af en toe volwassen keuzes maken, maar ik stond er niet alleen voor. Ik had veel contact met mijn ouders en familie in Nederland.”

Brede opleiding
Dat CMD een brede opleiding is, ziet Luc als een voordeel. “Toen ik net begon, gaf ik les over film. Daar zijn later onder andere lessen over interactie – in games bijvoorbeeld – bijgekomen. Ik leer ook bij.” Tegelijk ziet de docent dat het brede van de opleiding voor studenten soms lastig is. “Ze zijn zoekende. Dat had ik zelf ook. Ik had een brede interesse, vond alles interessant. Ik heb daar mijn weg in moeten vinden.”

“Als studenten een keuze moeten maken voor een bepaalde richting, betekent dat niet dat alles vastligt. Dat gevoel hebben ze soms wel. Maar later kunnen ze in hun carrière nog allerlei kanten op.” In deze rare tijd worden niet alleen achterstanden opgebouwd, meent de docent. “Studenten doen hun best, ze werken hard. Ze leren omgaan met veranderende situaties. Op een ander gebied ontwikkelen ze kwaliteiten. Die nemen ze straks mee naar het werkveld.”