‘Corona is gemaakt in een Chinees laboratorium’

Arian van Helden maakte voor een project binnen zijn opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) een podcast over complottheorieën. Er zijn drie afleveringen van zijn ‘Plotcast’ online en die gaan over corona, de aanslagen van 9/11 en Nederland als controlestaat. “Ondanks het onderwerp probeer ik een normaal gesprek te voeren.”

De eerste aflevering die Arian maakte gaat over het ontstaan van het coronavirus. In het gesprek zegt zijn gesprekspartner dat het virus in Chinese labs is geproduceerd om overbevolking te bestrijden en om de wereldeconomie naar Chinese hand te zetten. “Dat is voor mij lastig te geloven”, antwoordt Arian dan, waarna het gesprek wordt hervat met argumenten vanuit de complotdenker en kritische vragen van Arian.

LUISTER DE AFLEVERING OVER CORONA HIER

De CMD-student kan er zelf niet inkomen dat mensen in zulke complotten geloven, dus wil hij erachter komen waarom ze dat doen. “Overtuig mij maar! Complottheorieën vind ik qua inhoud niet per se interessant, maar het denkpatroon daarachter wel. Waarom geloven mensen dat er ergens een hogere macht is?”, vraagt Arian zich af.

Anders gaan denken
“Ik denk niet dat je wijzer wordt van een gesprek waarin de neuzen dezelfde kant op staan, het is juist leerzaam wanneer je allebei een andere mening hebt”, geeft Arian aan. Toch is het voor hem soms moeilijk om een gesprek soepel laten te verlopen. Maar al met al hebben de gesprekken wel iets voor hem gedaan. “Ik ben qua denken veranderd. Ik ben het niet eens met complotdenkers, maar ik ben wel gaan begrijpen waarom mensen in complotten geloven.”

Project
“Ik deed een project waarin we gehoor moesten geven aan een probleem of iets wat speelt in de maatschappij. Daarbij moesten we dan een product maken. Mijn podcast is dus het product rondom complottheorieën”, legt de student uit. De opdracht is afgerond en ingeleverd, maar of Arian doorgaat met de podcast weet hij nog niet. “Het is best moeilijk om kandidaten te vinden die daar openlijk over geïnterviewd willen worden.”

LUISTER DE AFLEVERING OVER 9/11 HIER

LUISTER DE AFLEVERING OVER NERDERLAND CONTROLESTAAT HIER