De Avans Onderwijsdag, ook digitaal voor medewerkers een succes

De lobby van de digitale Onderwijsdag

Voor Avansmedewerkers stond donderdag de eerste digitale Onderwijdag op het programma. Het was tegelijkertijd de laatste voor Paul Rüpp, die eind dit schooljaar afscheid neemt als voorzitter van het College van Bestuur. Hij opende de ochtend met een praatje. Gedurende de dag volgden Avansmedewerkers inspiratiesessies en ontmoetten ze elkaar online.

Normaal vindt de Onderwijsdag altijd fysiek plaats, maar dat was door de coronamaatregelen niet mogelijk. Toch was de organisatie allang blij met een online evenement, want vorig jaar ging-ie zelfs helemaal niet door. “Het liefst hadden we deze dag traditioneel fysiek met 1500 medewerkers gehouden”, vertelde Rüpp tijdens de opening. “Toch hoop ik dat we er vandaag een inspirerende, motiverende dag van maken. Daar heeft iedereen achter de schermen hard voor gewerkt.”

Workshops
Deelnemers hadden de keuze uit meer dan veertig verschillende sessies en workshops, verdeeld over vier rondes. Die varieerden flink van onderwerp. Zo konden medewerkers chatten met het College van Bestuur, was er een sessie over studentenwelzijn bij Avans, pitchen, mentale gezondheid in het algemeen en over ontstressen in vijf stappen. Ook konden medewerkers online yoga volgen of in de lobby luisteren naar een dj, meedoen aan een quiz of via een netwerkcarrousel aan willekeurige Avansmedewerkers gekoppeld worden. In sessies van vijf minuten konden zij zo kennismaken.

Multitasken
Loes Willems, sinds drie weken in dienst bij Avans als functioneel beheerder, was een van de medewerkers die gebruikmaakte van die carrousel. “Tot nu toe vind ik het heel leuk. Ik spreek op deze manier met collega’s die ik anders niet snel zou zien en tegenkomen”, vertelt ze na het bijwonen van de sessie Mentaal Kapitaal. Daarin werd dieper ingegaan op hoe de mens altijd maar aan het multitasken is. “Terwijl het juist goed is om af en toe terug te gaan naar singletasken. Dat geeft meer rust.”

Willems vindt het leuk dat Avans toch een Onderwijsdag organiseert in tijden van corona, zij het online. “Het is weer eens iets anders en ik krijg zo toch wat mee van de organisatie.”

Gevarieerd
Ook Sandra Rambow, directeur van het Avans Ondernemerscentrum, was enthousiast over de digitale activiteiten. “Het was hartstikke leuk. Het was super goed georganiseerd, heel gevarieerd en echt heel interactief. Wat wil je nog meer?”

Ethisch
Rambow woonde een informatiesessie over co-creatie bij, over betekenisvol ondernemen en over tech en data. “Daarin ging het over wat dat nou betekent, en hoe we er in de toekomst bij Avans op een goede en ethische manier mee moeten omgaan”, vertelt ze. “Je kunt veel, maar hoe ver moeten we gaan? Daar moeten we het bij Avans over hebben.”

De middag werd ‘nabeschouwd’ door docent Raimke Groothuizen en gastheren Rens Merkelbach en Niels Houtepen en afgesloten met een quiz, gepresenteerd door De Kwis-presentatoren Joep van Deudekom en Rob Urgert.