Einde aan gratis parkeren Lovensdijkstraat

Bron: Google Maps

De parkeerplaatsen tegenover de Avansgebouwen aan de Lovensdijkstraat in Breda gaan verdwijnen. Studenten maken daar veel gebruik van, omdat ze op loopafstand van de leslocatie zijn én gratis.

De parkeerterreinen van Avans zijn alleen toegankelijk voor medewerkers. Studenten die met de auto komen, kunnen zelf een plekje zoeken in de omgeving. Dat is niet altijd makkelijk, omdat ze voor gratis parkeerplaatsen een eind moeten lopen of moeten kiezen voor betaald parkeren.

Avansstudenten die hun lessen volgen in een van de gebouwen aan de Lovensdijkstraat, hebben mazzel. Ze kunnen hun auto gratis parkeren op de onverharde groenstrook. Die verdwijnt echter eind volgend jaar, omdat de gemeente Breda er een park wil aanleggen, schrijft BN DeStem.

Wandelpaden en zitplekken
Dat park is bedoeld voor recreatie, natuur en ecologie. Er worden wandelpaden en zitplekken aangelegd. Een waterloop die van het Amphia Ziekenhuis, via de Hogeschoollaan en de Lovensdijkstraat naar de Wilhelminasingel stroomt, moet overtollig water opvangen en afvoeren.

Van het plan zijn twee varianten gemaakt: een zonder en een met parkeerplaatsen. In het eerste plan worden de monumentale bomen in de straat behouden. In de tweede variant worden er veertig (betaalde) parkeerplaatsen aangelegd. De rijweg moet dan verschuiven, wat betekent dat de bomen verdwijnen.