Pabo-studente Moïse schreef Molly’s Missies: een voorleesboek voor kinderen

Moïse Eijkhout is vierdejaars Pabo-studente en volgde de minor Creatief Schrijven. Als eindopdracht van haar minor moest ze een boek schrijven, maar daar liet ze het niet bij. “Ik heb het nu vierhonderd keer laten drukken en het is nu te koop bij lokale winkels zoals Albert Heijn en Bruna”, vertelt Moïse trots.

Dat het een kinderboek moest worden was al snel duidelijk. “Ik sta natuurlijk voor de klas, dus ik geef les aan de doelgroep van het boek. Daarnaast pas ik op bij een meisje van negen jaar, dus ik kom al snel in de beleving van kinderen”, legt Moïse uit. Tijdens de minor kregen studenten oefeningen om creatief te worden, waarna er geschreven moest worden. Toch was het bij Moïse niet moeilijk om iets te bedenken: “Ik begon te schrijven en toen kwam het verhaal eigenlijk vanzelf.”

Molly’s Missies
“Molly’s missies gaat over een meisje van tien jaar dat een erfstuk krijgt van haar opa. Wanneer ze dat draagt, heeft ze de mogelijkheid om met vliegende dieren te praten. Die dieren seinen haar in met verschillende missies, zoals het helpen van mensen en dieren in nood”, vertelt de schrijfster. Er zitten ook nog maatschappelijke boodschappen in het verhaal, zoals wie iets goeds doet voor een ander kan goede dingen terug verwachten. Maar ook herkenbare dingen zoals drukke ouders en ruzies met broers of zussen komen aan bod. Hoewel het een voorleesboek is, kunnen kinderen het ook zelf lezen. Het leesniveau is groep zes, waardoor het goed is voor de woordenschat van kinderen.

Drukken
De Avansstudente wilde het boek graag in een grotere oplage laten drukken. “Ik ben daarvoor niet naar een uitgever gegaan omdat het bijna onmogelijk is om daar binnen te komen. Als je dat wil moet je veel geduld en geluk hebben. Ik wilde het gewoon zo snel mogelijk hebben. Daarom heb ik het in eigen beheer gedrukt.” Ze heeft er vierhonderd laten drukken en de helft is al verkocht. Bij de lokale Bruna, Albert Heijn en de bakker is het te koop. Ook kun je bij haar zelf of op haar Facebookpagina terecht.

Vervolg
“Tot nu zijn de reacties erg leuk, ik krijg vaak te horen dat mensen het oprecht spannend vinden”, zegt Moïse. Of er een tweede deel komt, weet de schrijfster nog niet zeker. Hoewel het verhaal wel een deel twee zou kunnen krijgen, ligt het eraan of ze tijd genoeg heeft om te schrijven. Eerst gaat ze het boek maar eens rustig aan haar eigen klas op de basisschool voorlezen.