Rechter: annuleren bij TIO mag geen duizenden euro’s kosten

Illustratie: Janine Jansen

Een student uit Hoorn weigerde bijna vijfduizend euro annuleringskosten te betalen voor een opleiding van TIO Teach. De particuliere onderwijsaanbieder stapte naar de rechter, maar heeft daar verloren.

De student had zich ingeschreven voor een opleiding van TIO, maar trok zich voor aanvang van het studiejaar terug. Volgens TIO deed hij dat te laat: na 1 juli. Hij zou daarom 25 procent van het collegegeld verschuldigd zijn, zoals in de algemene voorwaarden staat.

Onzin, oordeelt de kantonrechter. Je kunt van alles in de algemene voorwaarden zetten, maar daarmee zijn die nog niet rechtsgeldig. TIO geeft geen goede reden voor de kosten en dat is wel een vereiste.

Oneerlijk
Dus is er volgens het vonnis sprake van een oneerlijk beding. TIO krijgt géén 4.850 euro van deze student en wordt bovendien veroordeeld tot de proceskosten van 622 euro.

Vroeger eiste TIO bij annulering het volledige collegegeld van studenten. Dat is na een uitspraak van de Hoge Raad aangepast naar 25 procent. Maar dat is nog steeds te veel, vindt de rechter. Die noemt de annuleringsvoorwaarden “in strijd met de goede trouw”.

TIO was niet bereikbaar voor commentaar. Op de website zijn de algemene voorwaarden nog niet aangepast. De onderwijsaanbieder kan in hoger beroep gaan.