Studenten plakken stickers in Tilburg om straatgeweld tegen te gaan

Van links naar rechts: Marian Weijters, Senna van Iersel, Fenna Maas, Chiara Riboch (jongerenwerker) en Ticho Uitslag

Eerstejaarsstudent Social Work Senna van Iersel is samen met drie studiegenoten een project gestart om criminaliteit onder jongeren aan te pakken. Samen met jongerenorganisatie R-Newt verspreiden ze stickers door Tilburg om zo de jeugd aan te sporen geen wapens mee te nemen over straat.

Volgens Senna komt het onder andere door de populariteit van Drillrap dat jongeren vaker gewapend de straat op gaan. Dat is een vorm van rap waarin vaak gerapt wordt over het harde leven op straat. Dit gaat vaak gepaard met het tonen van wapens en bedreigingen. Uit gesprekken met R-Newt en jongeren bleek dat zij dit vooral doen omdat ze het ‘stoer’ of ‘gaaf’ vinden.

De stickers
In eerste instantie wilden de vijf studenten scholen, sportverenigingen en andere plekken bezoeken om daar hun verhaal te doen. Maar door corona kon dit helaas niet doorgaan. “Toen besloten we om het te promoten via stickers. We benaderen ook jongeren om zelf mee stickers te plakken. Hiermee willen wij een bepaalde awareness creëren”, aldus Senna.

De stickers bevatten een QR-code. Als je die scant, word je doorgestuurd naar een video van R-newt genaamd Guns down. R-Newt heeft er expres voor gekozen om de video nog steeds in een bepaalde Drillrap-vibe weg te zetten. “Het moet wel leuk blijven om te zien. Als je er een ‘Jan Smit’-video van maakt, wordt het niet afgekeken. Toch is de boodschap van de video heel anders dan bij Drillrap. Namelijk dat wapens geen speelgoed zijn”, zegt Senna.

Reacties

De stickers worden door heel Tilburg verspreid. De politie geeft volgens Senna aan dat de stickers op sommige plekken niet te erg mogen opvallen. Ook wilde de politie graag dat de stickers rondom de Piushaven wat subtieler werden geplakt in verband met onrust onder de bewoners.

De reacties van jongeren zijn over het algemeen positief. Kinderen die de stickers vinden sturen regelmatig filmpjes naar R-Newt. Ook zijn andere medewerkers van de organisatie bezig om een speurtocht te maken van de stickers, zodat er voor kinderen ook lol in zit. De stickers worden de aankomende tijd nog verder verspreid door de stad.