Studenten Verpleegkunde ontvangen vaccinatie tegen Hepatitis B in ‘vaccinatiecentrum’ Avans

Feline de Lange

Studenten Verpleegkunde werden woensdagochtend bij Avans aan de Onderwijsboulevard gevaccineerd tegen de besmettelijke leverontsteking Hepatitis B. Het was de derde en laatste prik die ze kregen. “Ik doe het voor mezelf en om anderen te beschermen!

Zichtbaar tevreden, met een vaccinatiepaspoort én roze lolly in haar hand, verlaat Paxton Brouwers na haar vaccinatie het Atrium in Den Bosch. “Zeer deed het niet, ik heb gelukkig een hoge pijngrens”, vertelt ze lachend. “Het is echt heel fijn dat we deze vaccinatie krijgen. Ik voel me een stuk veiliger zo!”

‘Mezelf en anderen beschermen
Eerder dit jaar liep de eerstejaarsstudent stage bij de GGD en werkte ze ook bij de thuiszorg. Het krijgen van de verplichte vaccinatie vindt ze dan ook geen enkel probleem. “Ik neem ‘m om mezelf te beschermen, maar zeker ook anderen.”

Paxton met haar vaccinatiepaspoort

De vorige twee prikken ontving ze in oktober en november, dit was de laatste. “De vorige keer hoefde ik wat minder lang te wachten voor ik de prik kreeg, maar een tijdsslot is in verband met corona wel slim. Ik ben blij dat Avans dit zo voor ons heeft geregeld. Liever dat dan een prik op een externe locatie.”

Hepatitis B is een besmettelijke leverontsteking en wordt veroorzaakt door een virus. Meestal raak je besmet via bloed of geslachtsgemeenschap. De vaccinaties werden gezet door medewerkers van het Vaccinatiecentrum. Die zaten netjes aan tafeltjes op afstand van elkaar in het Atrium. Studenten ontvingen vooraf een tijdsslot, zodat het niet te druk werd.

Daar is studiegenoot Feline de Lange het mee eens, zegt ze terwijl ze de prik in haar bovenarm krijgt. Dat doet ze trouwens zonder een kik te geven. “Ik voel er niet veel van hoor, het hoort erbij.”

Geen moeite mee
Feline is blij dat ze de vaccinatie krijgt. Haar stage in het ziekenhuis in Tilburg bestond veel uit het zetten van prikken en werken met naalden. En dat is precies hoe je Hepatitis B kunt krijgen, via bloed. “Ik begrijp dus wel dat de prik verplicht is, zeker in de zorg. Ik heb er totaal geen moeite mee.” De eerstejaarsstudent is blij dat Avans het Atrium beschikbaar stelt voor het ontvangen van de vaccinatie. “Anders had ik het ergens moeten laten doen. Hier krijg ik de hele rit in een keer, het is goed geregeld.”

Steek
“Ik voelde de prik wel! Niet dat het heel erg pijn doet, maar het is een beetje te vergelijken met een steek”, zegt Lieke van de Ven wanneer ook zij de vaccinatiezaal verlaat. “Maar dat overleef ik wel, hoor.”

Het Atrium bij Avans aan de Onderwijsboulevard

De eerstejaarsstudent Verpleegkunde in Den Bosch vindt het goed dat de vaccinatie tegen Hepatitis B verplicht is. “Je wilt geen anderen besmetten met het virus, en ik wil het zelf ook niet krijgen. Gelukkig is er onder zorgmedewerkers geen discussie over het wel of niet halen van deze prik. Iedereen doet dat”, geeft ze aan. “Dat is bij coronavaccins wel anders, daar wordt veel over gediscussieerd onder zorgpersoneel. En dat is ook goed, vind ik.”