Terug van weggeweest: academie blaast opleiding Bouwtechnische Bedrijfskunde nieuw leven in

Toen de opleiding Bouwtechnische Bedrijfskunde (BTB) in 2012 werd geschrapt, vonden docenten dat een flinke domper. ‘Te veel hbo-opleidingen in Nederland’, stelde de overheid, en dus werden delen van de inhoud van deze opleiding ondergebracht bij Bouwkunde. Oud-BTB-docenten zijn altijd blijven lobbyen voor de terugkeer en met succes: vanaf studiejaar 2021-2022 opent de BTB-opleiding haar deuren voor nieuwe eerstejaars.

De nieuwe variant van Bouwtechnische Bedrijfskunde is volgens projectleider Hans Bras in de basis hetzelfde als de oude, maar zal meer gericht zijn op de Ambitie 2025. Avans werkt toe naar een Avansacademie waarin het aanbodgerichte onderwijs meer vraaggestuurd wordt. Een student bepaalt zelf de route en kiest voor een groot gedeelte welke modules hij of zij nodig heeft.

“Bij Bouwtechnische Bedrijfskunde werken we daarom per blok met leeruitkomsten”, vertelt docent (oud-)docent van de opleiding Joop de Zwart. Dat zijn overkoepelende thema’s, zoals innovatie in de bouwsector. “Studenten volgen daarover cursussen en werken samen in projecten.” De bijbehorende weekindeling is dynamisch en gericht op de praktijk. “Drie dagen werken de studenten aan praktijkgerichte projecten en gaan het werkveld in. Langs op de bouw, betonstorten, of ze krijgen gastcolleges of lezingen van mensen uit het bedrijfsleven. Door op deze manier de week in te delen, kan de voltijdopleiding samen werken met de duale variant”, vult zijn collega Anouk Van der Waerden hem aan.

Toekomstgericht
Daarnaast wordt er volgens de docenten toekomstgericht opgeleid, “want, dat wat je nu leert, kan over vijf jaar weer anders zijn”, zegt Van der Waerden. Maar wát leer je studenten dan nu, als je niet weet wat er over die paar jaar speelt in het werkveld? “Goede vraag”, erkennen De Zwart en Van der Waerden. “Het is goed om te benoemen dat het niet zozeer om inhoudelijke ontwikkelingen gaat zoals een bepaald soort dakpan die op dat moment gebruikt wordt. Wel over de houding die je een jonge professional meegeeft. Flexibiliteit in een dynamisch vakgebied als de bouw is belangrijk, maar ook oplossingsgerichtheid”, legt Van der Waerden uit.

Docenten van de Academie voor Bouw en Infra, waartoe Bouwtechnische Bedrijfskunde behoort, zijn de afgelopen jaren blijven lobbyen bij de directie van AB&I voor de terugkomst van de opleiding. Dat zorgde ervoor dat er een aanvraag bij het College van Bestuur kwam om de opleiding nieuw leven in te blazen. “Die heeft dat doorgezet naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In het derde kwartaal van vorig jaar hoorden we dat de opleiding weer mag starten. Sindsdien zijn we bezig met de ontwikkeling ervan”, zegt opleidingscoördinator Hans Bras.

Logische keuze
Dat de directie van AB&I destijds juist de BTB-opleiding schrapte was voor hen een logische keuze, omdat dit ‘de beste kandidaat’ leek om op te heffen. Een aantal bedrijfskundige onderdelen van de opleiding leken namelijk goed onder te brengen bij de studie Bouwkunde. “Wij als toenmalig docenten en medewerkers van de opleiding hadden er meteen onze bedenkingen bij”, vertelt opleidingscoördinator Bras. Naast dat hij de twee opleidingen als heel verschillend ziet, had BTB ook een goede connectie met het werkveld. “De opleiding heeft een grote historie en is zo’n 60 jaar geleden ontstaan.”

Ook docenten de Zwart en Van der Waerden zien de grote verschillen tussen Bouwtechnische Bedrijfskunde en Bouwkunde. Van der Waerden, die zelf aan de ‘oude’ opleiding studeerde: “Bouwkunde richt zich op het bouwen van gebouwen, studenten Bouwtechnische Bedrijfskunde leren over het totaalproces en hóé iets gebouwd wordt”, legt Van der Waerden uit. “Zij hebben een brede interesse in het maken, ontwerpen en beheren van het bouwproces. Ook houden ze zich bezig met het organisatiekundige aspect van de bouw.”

Minor
Vanuit het werkveld bleek de behoefte aan mensen met een BTB-achtergrond al die jaren onverminderd groot. Daarom startte AB&I drie jaar geleden met de minor Bouwtechnische Bedrijfskunde, die onder Bouwkundestudenten populair is. “Het eerste jaar begonnen we met 45 minorstudenten en dat aantal loopt ieder jaar op”, vertelt Bras. “Dit jaar meldden zich zelfs zo’n 60 studenten aan. Dat geeft voor ons wel aan dat we de goede keuze maakten om de opleiding nieuw leven in te blazen.” De minor wordt, ondanks de komst van de nieuwe opleiding, voorlopig nog gegeven. “Wel gaan we kijken naar de inhoud, zodat er niet al te veel overlapping zit tussen de opleiding en de minor”, aldus De Zwart.

Beroepen
De eerste studenten die aankomend schooljaar starten, zijn op z’n vroegst afgestudeerd in 2025. Wat voor alumni levert Bouwtechnische Bedrijfskunde af? “We leiden studenten op, gericht op de uitvoerende- en de advieskant binnen de bouw”, vertelt De Zwart. “Bij de uitvoerende tak denk je aan uitvoerder, werkvoorbereider, maar ook aan nieuwe beroepen als planvoorbereider. In de adviserende tak zijn dat beroepen als junior projectleider, projectleider bij een adviseur of opdrachtgevende partij. Ook kunnen afgestudeerden aan de slag als calculator of kostendeskundige.”

Ongetwijfeld zullen er de komende jaren nog meer nieuwe beroepen bijkomen door de ontwikkeling van de circulaire economie, voorspelt De Zwart. “Ik kan alleen nog niet specifiek benoemen wat die beroepen zijn met dit dynamische thema.”

Middelbare scholieren die interesse hebben in deze nieuwe oude studie van de Academie voor Bouw & Infra, die te volgen is in Tilburg, hebben nog tot 1 mei de tijd om zich in te schrijven. Beide docenten hopen nog wat aanmeldingen binnen te krijgen. Op dit moment hebben zich dertien nieuwe eerstejaars zich aangemeld. “Maar we starten hoe dan ook het nieuwe studiejaar met Bouwtechnische Bedrijfskunde”, zeggen de docenten.