Voor derdejaarsstudenten Elektrotechniek en Technische Informatica stonden de afgelopen twee dagen in het teken van de Tunnel Challenge. Nadenken over automatisering in tunnels was hierbij de uitdaging. ‘’Er komt veel meer bij kijken dan je denkt.’’
Op de bovenverdieping bij Avans aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch werken dinsdagochtend groepjes studenten geconcentreerd achter hun laptop. In het midden van het lokaal staat een groot digitaal scherm, waarop een tunnel te zien is. Het gaat om een simulator die de studenten bedienen. Af en toe razen er meerdere auto’s voorbij. Wanneer derdejaarsstudent Technische Informatica Youri Leenman op een knop van het geopende programma op zijn laptop drukt, schijnt in de digitale tunnel plots een fel licht. ‘’Het duurde even voor dit werkte, maar nu het is gelukt is het heel leuk om te doen’’, vertelt hij lachend.
Hoop om rekening mee te houden
Samen met zijn groepsgenoten Mitchell Broers en Paul van Berloo werkt hij aan de automatisering van tunnelsystemen als de slagbomen, lichten en stoplichten. In het geval van een calamiteit moeten die goed te bedienen zijn. ‘’En dat zijn een hoop systemen om rekening mee te houden. Daar had ik tot dit project nooit bij stilgestaan’’, zegt een enthousiaste Youri.
Makkelijker
Studenten kozen bij aanvang van de tweedaagse challenge uit het werken met een simulator of uit werken met fysieke apparatuur. Dat gebeurde in de kelder. Daar hingen studenten zelf lampen en camera’s in een koepeltent op en werd gebruikgemaakt van stoplichten en zelfs een slagboom. ‘’Maar het leek ons makkelijker om met de simulator te werken. Ik hoef maar op ‘run’ te drukken en alles werkt’’, aldus Youri. ‘’Alle onderdelen die je in een echte tunnel hebt, hebben we nu ook tot onze beschikking. Én ik hoef geen tent op te bouwen, haha!’’
Logische manier techniek toepassen
De Tunnel Challenge werd vier jaar geleden in het leven geroepen en is bedoeld om studenten kennis te laten maken met automatiseringstechniek in tunnels en hoe ze die op een logische manier kunnen toepassen.
‘’Daar komt veel meer bij kijken dan je denkt, het is zeker niet saai. Bij calamiteiten moet onder meer het blus-, omroep- en lichtsysteem werken, de uitgangborden moeten goed zichtbaar zijn en de hulpdiensten moeten weten waar ze naartoe moeten. Dat is via geautomatiseerde systemen geregeld’’, legt docent Peter van den Berg van de Academie voor Industrie en Informatica uit. ‘’Er is in Nederland een Landelijke Tunnelstandaard. Elke nieuwe tunnel werkt tegenwoordig dus hetzelfde. Maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Daarom maken de studenten er hier kennis mee.’’
Bij de challenge werd samengewerkt met ingenieursbureau Innocy, ICT Group en Schneider Electric. Groepjes studenten werkten fysiek aan de tweedaagse opdracht. Dat deden ze verspreid over verschillende lokalen.
Technisch oog
Maandag werd door de 50 deelnemende studenten gebruikt voor de opzet en het maken van een plan van aanpak. Op dinsdag werkten ze verder aan hun project, om hun resultaten aan het eind van de middag te presenteren. ‘’Bij een echte tunnel duurt dat natuurlijk veel langer dan twee dagen, we doen hier een fractie van het echte werk. We laten studenten met een technisch oog naar tunnels kijken, waar ze normaal gesproken zonder oog voor details met de auto doorheen rijden”, aldus Van den Berg, die aangeeft dat studenten worden beoordeeld op hun aanpak, samenwerking en inzet van systemen.
Cctv-camera
Tom Versloot, derdejaarsstudent Elektrotechniek, is een van de studenten die op dinsdag aan de automatisering in een fysieke tunnel werkt. In de blauwe koepeltent voor hem branden Hue-lampen en in de hoek staat een klein stoplicht. ‘’Ik werk aan een systeem waardoor cctv-camera’s stilstaande auto’s met pech snel kunnen detecteren. Hulpdiensten weten daardoor snel waar de auto zich bevindt. Heel leuk en leerzaam”, legt hij uit. ‘’Wel zijn de twee dagen wat krap qua tijd. Het is allemaal compleet nieuw. We zijn gisteren lang bezig geweest met onderzoeken hoe de apparatuur werkt, maar het is heel interessant. Er zit veel techniek achter een tunnel.’’
Waar andere studenten de voorkeur gaven aan het werken met de simulator, koos Tom voor het werken met fysieke onderdelen. ‘’Ik wil zien hoe het eruit ziet en hoe het werkt. Het opbouwen vind ik ook gewoon leuk om te doen. Waarschijnlijk doordat ik op mijn mbo-opleiding veel met mijn handen deed.’’
De Avansstudent vindt het sowieso een leuk project, vertelt hij. Het fysieke samenwerken met studiegenoten noemt hij als reden. ‘’Door corona was dat alweer even geleden. Het is leuk om elkaar weer te zien.’’
Punt. Of had jij nog wat?