Studievereniging S.V. Communis moet studenten International Business en Commerciële Economie verbinden

Het bestuur van S.V. Communis. Vlnr: Meral Bakker, Juna Ritsma, Ivo Smeets, Layla Hoeksema, Christian Brugel en Ellyne Papavoine

De Academie voor Marketing en International Business (AMIB) heeft met S.V. Communis sinds april haar eerste studievereniging. Iets wat volgens tweedejaarsstudent International Business en voorzitter Ivo Smeets  hoog tijd werd. Na acht maanden voorbereiden is de vereniging nu officieel gelanceerd.

Op Avanslocatie Stationsplein in Den Bosch krijgen studenten Commerciële Economie en International Business allebei les. Maar veel contact met elkaar? Dat hebben ze niet. “Een gemiste kans, want als je dat wel hebt kan het echt een toevoeging zijn aan je studententijd”, vertelt Ivo, die vorig jaar samen met drie studiegenoten besloot het heft in eigen handen te nemen en een studievereniging op te zetten.

Community
Het doel van S.V. Communis, waarvan het bestuur inmiddels uit vier studenten International Business en twee van Commerciële Economie bestaat, is om huidige én oud-studenten van de academies samen te brengen. “We willen verbinden en een echte community opbouwen. Nu spreken studenten in klassen van dezelfde opleiding al weinig met andere klassen, laat staan van een andere opleiding. Dat is echt jammer, zeker in coronatijd. Dan is het fijn om meer mensen te leren kennen”, aldus Ivo.

S.V. Communis

Educatief en recreatief
De vereniging gaat studiegerelateerde activiteiten combineren met recreatieve activiteiten. “We nodigen gastsprekers uit het werkveld uit, bezoeken bedrijven als het weer kan en gaan netwerkgelegenheden organiseren”, vertelt Ivo gedreven. “Maar we willen ook borrels, kroegentochten en misschien wel buitenlandreisjes organiseren. Die mix vinden we heel belangrijk.”

Gemist
Ivo is blij dat de studievereniging bestaat. Voor zichzelf, omdat het leuk is om aan te werken, voor huidige Avansstudenten maar vooral ook voor komende eerstejaars die bij Avans gaan studeren. “Toen ik aan mijn studie begon, miste ik dit wel. Je bent nieuw en start op een nieuwe school. In je derde en vierde jaar van je studie ben je vaak druk met je stage en afstuderen en ken je de nodige mensen. Al is de vereniging ook voor hen interessant, om kennis uit te wisselen en een netwerk op te bouwen”, meent Ivo. “De academie kan een studentenvereniging wel gebruiken.”

Up and running
Het kostte de groep studenten in totaal acht maanden aan voorbereidingstijd om de vereniging goed op te zetten. Een kwestie van veel mailen, documenten opstellen en wachten. “We zijn nu up and running, dat is mooi. We moesten even op gang komen, maar nu kunnen we aan de slag.”

September
Door de coronamaatregelen is het voor de vereniging, die al zo’n 45 leden telt, lastig om de agenda vol te plannen. Toch is S.V. Communis hier en daar al bezig. Zo organiseerden ze al een fysiek ‘moordspel’ in de binnenstad van Den Bosch en werd er afgelopen woensdagavond een online borrel in het thema van Koningsdag gehouden. “Maar we hopen dat er in september meer mogelijk is met bijvoorbeeld kroegentochten in de stad. Ook nemen wij vanaf volgend jaar de organisatie van de introductie op ons, voor de nieuwe eerstejaars. Zo leren ze de stad Den Bosch en elkaar via leuke activiteiten kennen!”

Jezelf aanmelden bij S.V. Communis kan via deze link. De kosten bedragen vijf euro per semester.