SPARK-Challenge Close The Loop daagt studenten uit na te denken over circulaire economie

Close the Loop

Heb jij een idee dat het goed zou doen in de circulaire economie? Dan is de nieuwe SPARK-challenge Close The Loop misschien iets voor je. Bij dit programma, georganiseerd in samenwerking met Avans, maken studenten kans om met hun circulair design uiteindelijk de markt op te gaan.

De challenge is opgedeeld in drie thema’s, waar Avansstudenten hun idee over kunnen indienen. Studenten kunnen kiezen uit het bedenken van verpakkingsproducten in de breedste zin van het woord, voor voedsel of ander gebruik, het voorkomen van afvalstromen in de bouw en de ‘vrije zone’, waarbij Spark studenten vraagt over andere (consumenten)producten na te denken, voor op de lange en korte termijn.

Laagdrempelig
‘’Het is heel laagdrempelig, iedere student van elke studie kan meedoen. Zolang ze hun idee maar op een A4-tje indienen’’, vertelt Robert Wit, medeorganisator van de SPARK-challenge. SPARK kan je overigens kennen van de Makers Zone, een plek in Den Bosch waar Avansstudenten gratis kunnen werken met allerlei materialen. ‘’We dagen studenten uit met innovatieve ideeën te komen, om dat uiteindelijk misschien wel uit te werken tot prototype.’’

Advies
Studenten die geïnteresseerd zijn in de challenge kunnen zich tot en met 4 oktober aanmelden. Dan start de eerste fase, waarbij experts zich buigen over alle ingeleverde ideeën. Daaruit worden tien kandidaten gekozen, die naar de volgende ronde gaan. ‘’Daarin willen we de kandidaten beter leren kennen en meer te weten komen over het verhaal achter hun idee. Ook denken wij mee en geven we ze advies hoe verder te gaan’’, vertelt Wit.

Uiteindelijk gaan er zes teams naar de finaleronde, waarna door een professionele jury tijdens de Data Week NL eind oktober winnaars worden gekozen. ‘’Het bijzondere aan deze challenge is dat er niet één winnaar is, maar dat meerdere ideeën de kans krijgen om tot prototype uit te groeien’’, aldus Wit.

Wil je meedoen? Dan kan je je via deze link aanmelden.