Deze Avansstudenten vertellen over het belang van Bi Visibility Day: ‘De labels zijn er alleen voor de buitenwereld’

Foto: rihaij via Pixabay

Het is vandaag Bi Visibility Day, de dag van de biseksualiteit. Louise*, derdejaarsstudent, is lid van de LHBTQIA+-community van Avans en vindt de dag heel belangrijk. “Het is goed om andere mensen te betrekken bij het bi zijn. Daar zijn namelijk veel misvattingen over.”

Louise kwam uit de kast terwijl ze in een heterorelatie zat. Daardoor kreeg ze te maken met veel vooroordelen. “De reacties waren dat ik het voor de aandacht deed, of dat iedere vrouw wel een beetje geïnteresseerd is in vrouwen.” Het stigma eromheen doet haar tot op de dag van vandaag pijn.

‘De “b” is een vergeten letter in ons alfabetje’

Marit, ook derdejaarsstudent, herkent die onwetendheid bij mensen. Maar zij heeft niet zoveel met deze dag. “Het is een deel van mijn leven, daar heb ik geen dag voor nodig”, vertelt ze. Toch vindt ze dat er meer aandacht moet komen voor biseksualiteit, ook binnen de LHBTQIA+. “De ‘b’ is een vergeten letter in ons alfabetje.”

Onbekendheid
Doordat biseksualiteit volgens Marit een ondergeschoven kindje is in de community, was het voor haar moeilijk om erachter te komen dat ze bi is. “Ik twijfelde heel lang of ik lesbisch of hetero was. Toen ik een vriendin had, noemde iedereen mij lesbisch. Uiteindelijk besefte ik dat ik op een man even verliefd kan worden als op een vrouw.”

‘Door mijn heterorelatie heb ik lang gedacht dat het niet nodig is om te vertellen dat ik bi ben’

De onbekendheid en vooroordelen zorgden er bij Louise ook voor dat zij lang twijfelde om uit de kast te komen. “Door mijn heterorelatie heb ik lang gedacht dat het niet nodig is om te vertellen dat ik bi ben, want nu val ik op een man. Gelukkig heb ik dat wel gedaan. Nu kan ik meer mezelf zijn.”

Vooroordelen
Inmiddels is het al een jaar geleden dat Louise vertelde dat ze bi is. Volgens haar worden biseksuele vrouwen vaak geseksualiseerd. “Een vrouw is dan sexy en aan het experimenteren”, vertelt de studente. “Ik ben bijvoorbeeld een keer naar een vriend uitgekomen. Toen ging het meteen over een trio.”

Ook het beeld bij biseksuele mannen klopt niet volgens Louise. Zij worden dan vaak gezien als gay. De student vindt dat onzin: “Je gevoel is je gevoel en dat weet jij het best.”

‘Mensen vragen altijd aan mij welk geslacht ik toch net iets leuker vind of wie er beter in seks is’

Marit krijgt altijd dezelfde vragen, die ze vaak best intiem vindt. “Mensen vragen altijd aan mij welk geslacht ik toch net iets leuker vind of wie er beter in seks is.” Desondanks beantwoordt Marit de vragen, in de hoop meer begrip te creëren.

Avans‘ lhbtqia+-community
Louise vond veel steun in de LHBTQIA+ community op Avans Hogeschool. “Door mijn relatie schaamde ik me toen ik een leraar benaderde om aan de community deel te mogen nemen. Achteraf gezien was dat nergens voor nodig. Zij zei dat ik ben wie ik ben en voegde mij meteen toe aan de groepsapp.” Tot nu toe vindt Louise de groep super toegankelijk en begripvol.

“Wij hebben het niet over wat iemand is”, vertelt Marit. De labels zijn er volgens haar voor de buitenwereld. “De community is gewoon een plek om samen te komen, wie je ook bent.”

*De achternamen en studies zijn bij de redactie bekend.