Onderwijsboulevard gaat op de schop: meer ruimte voor voetgangers en fietsers, ander verkeer te gast

Zo gaat de Onderwijsboulevard er uitzien

Het hing al langer in de lucht en is nu definitief: de Onderwijsboulevard in Den Bosch krijgt een herinrichting. Locaties waar veel voetgangers de drukke weg kruisen, krijgen een andere indeling waardoor het een veiligere plek moet worden. In totaal wordt ongeveer 1250 vierkante meter verharding vervangen door groen. Daardoor krijgen voetgangers en fietsers veel meer ruimte.

Wie ’s ochtends vanaf het station naar de Avanslocatie aan de Onderwijsboulevard loopt en ’s middags de andere kant op gaat, loopt nu vaak een druk verkeersgebied in met veel auto’s. Dat zorgt soms voor gevaarlijke situaties. Om de verkeersveiligheid te vergroten, verandert de huidige weg in een inrichting die meer bij een plein past, is te lezen op de site van de Gemeente Den Bosch. Ook komen er drie zones met een met een middenberm, wat meer groen mogelijk maakt.

Parkeerplekken verdwijnen
Niet de hele Onderwijsboulevard wordt aangepast. Het gaat vooral om de plekken waar veel studenten komen, zoals bij de ingang van onderwijsinstellingen als Avans. Het plan is om ook ‘aangename plekken’ toe te voegen, zoals banken, waar studenten en buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten. Wel is het zo dat meeste betaalde parkeerplekken die nu ter hoogte van Avans te vinden zijn, komen te vervallen.

Groen, gezond en prettig
“De toenemende verstedelijking in de Spoorzone maakt een groene, gezonde, prettige leefomgeving en openbare ruimte nog urgenter. Met dit plan kunnen we onze ambities waarmaken”, zegt de Bossche wethouder Mike van der Geld op de site van de gemeente.

Het duurt nog wel even voor er daadwerkelijk gestart wordt. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2022 wordt begonnen ter hoogte van het Koning Willem 1 College. Daarna volgen de andere locaties.