Ook flauwvallen is ‘incident’ bij ontgroening

Foto: Wikimedia Commons

Bij de Groningse studentenvereniging Albertus Magnus zijn studenten flauwgevallen bij de ontgroening. Dat heeft het bestuur aanvankelijk niet bij de universiteit en hogeschool gemeld.

In het gebouw van de vereniging moesten aankomende leden, volgens Albertus Magnus zelf, maximaal twintig minuten voorovergebogen zitten wachten. Bij het opstaan zijn toen vier meisjes flauwgevallen.

Na een nacht slapen was er klaarblijkelijk weinig meer aan de hand en hebben de nuldejaars weer meegedaan aan de activiteiten. Er waren nog vijfentwintig aspirant-leden die zich niet lekker voelden, maar medisch onderzoek wees uit dat ze niets mankeerden.

Mishandeling
Bij het Groningse studentencorps Vindicat was in 2016 sprake van mishandeling en volgden er nog enkele voorvallen. De universiteit en hogeschool in Groningen besloten strenger op te treden. De verenigingen moeten problemen in hun ontgroeningen voorkomen en als er toch iets misgaat, moet het meteen worden gemeld.

Dat is bij het flauwvallen niet gebeurd. “Dit had wel gemoeten”, erkent de vereniging op haar website, “maar door interne miscommunicatie heeft dit niet plaatsgevonden.” Nu het voorval in de Volkskrant staat, is er alsnog een melding gemaakt.

Onlangs kwam een Amsterdams studentencorps in het nieuws wegens geweld bij de dispuutsontgroeningen. Ook dat was niet op tijd bij de onderwijsinstellingen gemeld.

Recordaantal nieuwe leden
Ontgroeningen liggen onder een vergrootglas. Het geduld met gewelddadige en vernederende introductieperiodes lijkt te slinken, maar aan de populariteit van de vereniging is dat niet te merken: een recordaantal nieuwe leden heeft zich aangemeld.