Politie Maastricht waarschuwt studenten voor nepagenten

In Maastricht hebben oplichters buitenlandse studenten van duizenden euro’s beroofd. Ze belden op, zeiden dat ze van de politie waren en vroegen de studenten om software te downloaden.

“We waarschuwen nog een keer! Trap er niet in!”, schrijft de Maastrichtse politie in hoofdletters op haar Facebook-pagina.

De nepagenten zeiden dat het BSN-nummer van de studenten gebruikt werd door anderen. Ze zouden speciale software moeten installeren om hun persoonsgegevens te beveiligen. Een ‘agent in burger’ kwam zelfs aan de deur om erbij te helpen, meldt RTV Maastricht. Vervolgens is hun bankrekening geplunderd.

“Het is landelijk al een paar maanden aan de gang dat nepagenten mensen oplichten”, bevestigt een woordvoerder van de Limburgse politie. “Maar nu stonden er op één dag drie buitenlandse studenten bij ons aan de balie, terwijl ze elkaar niet kenden. Dan lijkt het erop dat de oplichters het speciaal op die groep gemunt hebben.”

Tips
De politie geeft tips tegen zulke oplichting. Hang meteen op als ze je bellen en installeer zeker geen software. Doe de deur dicht en bel 112 als een onbekende met een babbeltruc probeert binnen te komen.

Buitenlandse studenten zijn wel vaker het slachtoffer van oplichting. In de media verschijnen vooral verhalen over studentenkamers waarvoor de studenten alvast een aanbetaling moeten doen. Die kamers blijken dan niet te bestaan.