Avans voor tiende keer op eerste plaats in Keuzegids HBO

Voor de tiende keer in twaalf jaar is Avans Hogeschool de beste grote hogeschool van Nederland. Dat blijkt uit de Keuzegids 2022 die vandaag is uitgebracht. Het resultaat van de hogeschool is ten opzichte van vorig jaar verbeterd en loopt daarmee zelfs iets uit op de nummer twee, Windesheim. De top drie eindigt met de Hogeschool Leiden. Die verslaat met een half punt verschil NHL Stenden, die vorig jaar nog nummer drie was.

De studenten van Avans zijn over veel van de 57 beoordeelde opleidingen bovengemiddeld tevreden. Ook hun studieprestaties zijn goed. Studenten vinden Avans een veilige en inclusieve school, waar ze ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Ze vinden de sfeer fijn en voelen zich thuis. Verder zijn studenten tevreden over de inhoudelijke deskundigheid van docenten en over de kennis die docenten hebben van de beroepspraktijk.

Uitblinkers
Avans blinkt uit in de opleidingen in de gebieden Recht en Bestuur, Economie en Bedrijf, Gedrag en Maatschappij, Gezondheid en Exact en Informatica. Al die opleidingen scoren over de gehele linie flink boven het gemiddelde. Een echte uitblinker is Technische Bedrijfskunde in Tilburg, die een score haalt van maar liefst 97 punten. Ook Chemische Technologie in Breda en Technische Bedrijfskunde, Communicatie (Ad) en Logistiek (Ad) in Den Bosch hebben goede cijfers.

Bron: Keuzegids 2022

Philippe Raets, voorzitter van het College van Bestuur, is blij. “Wat een groot compliment van onze studenten. In tijden waarin de coronapandemie voor grote uitdagingen en veranderingen in het onderwijs heeft gezorgd, zien we dat zij onze docenten en ons onderwijs alsnog zeer waarderen. Dat zegt iets over de wendbaarheid en veerkracht van Avans, maar ook van onze studenten zelf.”

Topopleidingen
Maar liefst 22 Avans-opleidingen behoren volgens de Keuzegids tot de beste opleidingen van Nederland en ontvangen een kwaliteitszegel. In Breda zijn dat er 6, in ‘s-Hertogenbosch 12 en in Tilburg 2. Ook in Roosendaal voldoen 2 Ad-opleidingen aan de criteria van Keuzegids.

Breda
Een kwaliteitszegel krijgen in Breda de opleidingen Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, Chemische Technologie, Human Resource Management, Environmental Science for Sustainable Energy and Technology (ESSET), Fysiotherapie en HBO-Verpleegkunde.

Den Bosch
In Den Bosch hebben de opleidingen Autonome Beeldende Kunst, Business Innovation, Civiele Techniek, Ad Communicatie, Elektrotechniek, Human Resource Management, Ad Human Resource Management, Integrale Veiligheidskunde, Ad Logistiek, HBO-Verpleegkunde, Social Work en Technische Bedrijfskunde een kwaliteitszegel behaald.

Tilburg en Roosendaal
In Tilburg krijgen Ruimtelijke ontwikkeling en Technische Bedrijfskunde die zegel. En in Roosendaal zijn dat de opleidingen Ad Bedrijfskunde en Ad Human Resource Management.

NSE
De onafhankelijke gids vergelijkt jaarlijks alle hogescholen. De ranking is voor een deel gebaseerd op de resultaten uit de Nationale Studenten Enquête. Die was echter al twee jaar lang niet gehouden, door onder andere de coronapandemie. Dit jaar is de NSE aangepast en zijn sommige vragen niet langer meer verplicht. “De inzichten uit de Nationale Studenten Enquête en de vele suggesties en tips van onze studenten zijn een fantastisch vertrekpunt voor de verdere ontwikkeling van ons onderwijs”, reageert Raets.