Wat vindt Avans van een coronatoegangsbewijs voor hogescholen? En nog meer prangende vragen over corona

Heb jij een prangende coronavraag? Laat het ons weten via punt@avans.nl of onze socials.

Wat vindt Avans van een coronatoegangsbewijs (CTB) op hogescholen?
“Het is praktisch geen haalbare kaart en dat betekent dat we niet iedereen fysiek onderwijs kunnen bieden. We hebben gezien hoe belangrijk dat is”, zegt bestuursvoorzitter Philippe Raets. “Het is noodzakelijk als het gaat om de mentale gezondheid van studenten en niet wenselijk om het CTB in deze vorm in te zetten. Ook het voorstel om zowel fysiek als een volledig alternatief te bieden omdat het onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn, is simpelweg niet haalbaar gezien de druk die er al ligt bij docenten, ondersteuners en onderzoekers.”

Raets roept op om rekening te houden met de geldende richtlijnen. “We moeten het goede voorbeeld blijven laten zien. Want we kunnen zelf veel bijdragen aan het uitblijven van uitbraken.” De bestuursvoorzitter doelt op het dragen van mondkapjes, afstand bewaren waar het mogelijk is en handen wassen. “Blijf ook zelftesten”, zegt hij. “Gelukkig hebben we toezichthouders die ons attenderen op momenten van onachtzaamheid. Volg die instructies op, want het helpt ons allemaal het fysiek bieden van onderwijs overeind te houden.”

Lees meer: Coronamaatregelen op Avans: toezichthouders keren terug, maar delen geen boetes uit bij niet dragen mondkapje

Vanaf maandag 8 november moeten studenten en medewerkers in het hoger onderwijs weer een mondkapje dragen. Wat als ik deze om medische redenen niet kan dragen?
Geen paniek! Voor studenten en medewerkers die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen, wordt er een uitzondering gemaakt, staat op www.coronavirus.avans.nl. Studenten moeten in zo’n geval wel toestemming vragen bij het decanaat. Dat doe je door een verklaring te laten tekenen door een decaan. Medewerkers kunnen terecht bij hun directie. Je hoeft het mondkapje alleen op als je je beweegt door de gangen.

Moet ik straks een coronapas hebben om college te kunnen volgen?
Vooralsnog niet. Het kabinet heeft wél gesproken over het invoeren van de coronapas in het hoger onderwijs en het mbo, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren, schrijft de NOS. Daarvoor is ook een wetswijziging nodig.

En als het aan de koepelorganisaties van hogescholen en universiteiten ligt, gaat de invoering van een coronatoegangsbewijs niet gebeuren. De Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten hebben principiële bezwaren. Het onderwijs zou volgens de organisaties toegankelijk moeten blijven voor studenten met én zonder coronapas, omdat het recht op onderwijs daar te belangrijk voor is. “Je zult altijd studenten hebben die de pas niet kunnen of willen laten zien. Die moet je een volwaardig alternatief bieden omdat zij ook recht hebben op onderwijs”, zegt woordvoerder van de Vereniging Hogescholen Eva Kloosterman. Avans schaart zich achter dit statement.