Fusie op handen van Rotterdams kunstonderwijs

Erasmus Universiteit in Rotterdam

De Rotterdamse hogeschool voor de kunsten Codarts en de eveneens Rotterdamse Willem de Kooning Academie willen fuseren om samen met de Erasmus Universiteit vernieuwend kunstonderwijs en -onderzoek te verzorgen.

Dat is gisteren bekendgemaakt. De nieuwe hogeschool zou een onderkomen krijgen op een toekomstige cultuurcampus in Rotterdam-Zuid.

De Willem de Kooning Academie valt nu onder de Hogeschool Rotterdam en biedt opleidingen in beeldende kunst, vormgeving en mode. Codarts is zelfstandig en heeft muziek-, dans- en circusopleidingen.

Inspiratie
De Erasmus Universiteit en de twee hogescholen werken al samen in het Rotterdam Arts & Science Lab (RASL). Die samenwerking is een inspiratiebron geweest, zeggen ze tegen hogeschoolblad Profielen.

Volgens Erasmus Magazine gaan de instellingen waarschijnlijk een vereniging oprichten voor de nieuwe kunsthogeschool, met de Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam als leden. De instelling krijgt een eigen college van bestuur.

De eerste studenten zouden over anderhalf jaar kunnen starten. De opleidingen zijn er immers al, het gaat vooral om bestuurlijke organisatie die samenwerking en kruisbestuiving makkelijker moet maken. De verhuizing naar Rotterdam-Zuid zal niet eerder dan 2028 plaatsvinden, is de schatting. Via de universiteit kan het nieuwe instituut ook promotietrajecten opzetten.