Avans aan de slag met gedragscode sociale veiligheid

Foto: Angeline Swinkels

Avans gaat de komende tijd aan de slag met een gedragscode sociale veiligheid. Dat zegt het College van Bestuur in een vandaag geplaatst bericht op de website van Avans. Dit naar aanleiding van de recente berichtgeving over de misstanden van grensoverschrijdend gedrag bij ondermeer voetbalclub Ajax en tv-programma The Voice of Holland.

“Ongewenst gedrag accepteren we niet”, zeggen de leden van het College van Bestuur; Philippe Raets, Jacomine Ravensbergen en Sarah Wilton. Zij hebben de afgelopen tijd met elkaar, de medewerkers en studenten gesproken hoe het er bij Avans aan toe gaat. “We weten dat we bij Avans de basis op orde hebben, met onder andere een klachtenregeling en goed opgeleide vertrouwenspersonen.” Wel is te zien dat niet iedereen dat weet, of ze kan vinden.

Voorkomen
Om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen speelt volgens het CvB het gedrag een belangrijke rol. “Gedrag van medewerkers, studenten, de gasten die wij ontvangen en stagebedrijven. Want een veilige omgeving creëren we samen. Met respect voor elkaar en ruimte om elkaar op dat gedrag aan te spreken. Dat vraagt om voorbeeldgedrag van ons als bestuur, maar van ook directieleden en leidinggevenden, en van docenten ten aanzien van hun studenten”, aldus het CvB.

Speciale trainingen
Als het aan het CvB ligt krijgen leidinggevenden speciale trainingen. Daarnaast wil het meer communicatie over de ondersteuning die er is binnen Avans. Er moeten duidelijkere afspraken komen bij stage en afstuderen en dialoogsessies. Mocht je behoefte hebben aan een gesprek? Je kunt terecht bij vertrouwenspersonen van Avans.