Chassé Theater en kunstacademie slaan handen ineen en gaan drie jaar samenwerken

Afbeelding ter illustratie. Foto via Flickr: do u remember

Het Chassé Theater in Breda en kunstacademie St. Joost School of Art & Design gaan drie jaar lang samenwerken op het gebied van co-creatie, talentontwikkeling, ruimtegebruik en awareness.

De samenwerking tussen de twee instellingen is niet helemaal nieuw. Al een aantal jaar zijn afstudeerfilms van kunststudenten te zien in het theater. Wat wel nieuw is, is dat de samenwerking op meerdere vlakken wordt uitgebreid. Een onderdeel daarvan is de Chassé Cultuurfonds Pitch.

Vierdejaarsstudenten van de opleiding Photography, Film & The Digital, pitchen morgen in de filmzaal van het Chassé Theater een idee voor hun eindexamenproductie aan een jury. Die bestaat uit regisseur Vincent Boy Kars, filmproducent Nynke Jurgens en regisseur Aramis Gonzalez.

Tienduizend euro
De jury kiest drie pitches die een bijdrage ontvangen voor hun eindexamenproductie. Er is een bedrag van tienduizend euro beschikbaar gesteld, dat wordt onderverdeeld in Chassé Cultuurfonds Film Incentives. De studenten kunnen deze Film Incentive gebruiken voor het maken van hun afstudeerfilm, die tijdens de Graduation Show van St. Joost in juli 2022 in het Chassé Theater te zien is.

Ook wordt gestart met een inhoudelijke samenwerking. Zo krijgen kunststudenten van operateurs les over het maken van 35 mm film en stelt Chassé haar film- en kantoorruimtes beschikbaar als leslocaties voor studenten die hun onderneming starten.

‘Unieke mogelijkheid’
René Bosma, directeur van St. Joost, is enthousiast over de aangekondigde samenwerking. “De samenwerking met het Chassé Theater biedt een unieke mogelijkheid voor onze studenten om werk te presenteren en te leren in de professionele netwerken van het theater. We kijken met veel plezier uit naar deze samenwerking die voor al onze studenten meerwaarde heeft: van filmstudent tot ontwerpers en kunstenaars”, schrijft hij op de site van de kunstacademie.

Ook Ruud van Meijel, directeur van Chassé Theater, is blij. Hij noemt de samenwerking een manier om twee grote kunstinstellingen in Breda aan elkaar te verbinden. “Studenten kunnen bij ons kennis maken met film- en podiumkunsten. Wij bieden onze kennis en faciliteiten aan en zij krijgen de kans in contact te komen met het publiek. Dat het Chassé Cultuurfonds mee stapt in deze ontwikkeling en ook budget beschikbaar stelt aan de studenten, geeft een extra dimensie aan de samenwerking”, aldus de directeur.