Dijkgraaf noemt het ‘reëel’ dat de rente op de studieschuld gaat stijgen

Illustratie: Elmarye Aaij

Hij kan zich voorstellen dat studenten ervan schrikken dat de rente op studieschulden gaat stijgen, zegt minister Dijkgraaf. Maar het wil er bij hem niet in dat studenten dit nooit hadden verwacht.

Weet de minister dat studenten dachten dat de rente op studieschulden altijd 0 procent zou blijven? Die signalen hebben hem bereikt, antwoordt hij op schriftelijke vragen van DENK, maar dat deze rente nooit zou stijgen lijkt hem “geen reële aanname”.

Als studenten een lening aanvragen, krijgen ze immers direct te horen dat er rente wordt berekend. Bovendien worden zij jaarlijks geïnformeerd over de rente en houdt DUO hen ook op de hoogte via de website en sociale media.

Ook geprofiteerd
Volgens Dijkgraaf erkent het kabinet dat jongeren financiële zorgen hebben. Mede daarom keert de basisbeurs weer terug. “Dat de rente naar verwachting stijgt, is geen nieuw beleid, maar de logische consequentie van staand beleid dat er de laatste jaren óók voor gezorgd heeft dat (oud-)studenten hebben kunnen profiteren van een historisch lage rente”, vindt hij.

Door de toegenomen inflatie en de stijgende rentestanden gaat trouwens ook het collegegeldtarief naar verwachting flink omhoog. Dijkgraaf herhaalt dat hij naar mogelijkheden zoekt om daar wat aan te doen.