Hbo trekt minder eerstejaars, vooral in gezondheidszorg

Illustratie: Daan van Bommel

Op de drempel van het nieuwe studiejaar tellen de hbo-bacheloropleidingen minder aanmeldingen dan vorig jaar om deze tijd. De tweejarige ‘associate degrees’ groeien wel.

De hogescholen trekken vermoedelijk zo’n 2,5 procent minder eerstejaars bachelorstudenten, blijkt uit de voorlopige aanmeldingen. Vooral de opleidingen in de gezondheidszorg krijgen een klap: de belangstelling daalt met 11 procent.

Ook de lerarenopleidingen staan enigszins in de min, maar daarbinnen zijn er juist iets meer aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs, laat woordvoerder Jos Steehouder van de Vereniging Hogescholen weten.

Parijs is ver
Maar een ding wil hij onderstrepen: “Parijs is nog ver, zeggen ze in het wielrennen. Er kan nog van alles veranderen.”

Dat klopt. Vorig jaar telden de hogescholen om deze tijd 139 duizend voorlopige aanmeldingen (en nu 136 duizend), terwijl er uiteindelijk maar 97 duizend eerstejaars aan de start van de bacheloropleidingen verschenen. Maar de vooraanmeldingen zeggen meestal wel iets over de trend.

In september 2020, toen er door de pandemie toch niets anders te doen was, gingen veel jongeren na hun eindexamen meteen studeren. Er begonnen toen 109 duizend hbo’ers aan een bachelor. Dat lijkt het voorlopige hoogtepunt.

Hogescholen voorzien de komende jaren een krimp van het aantal studenten en die lijkt inmiddels ingezet. Ze gaan zich op hun rol beraden. Een commissie van lectoren komt dit najaar met een analyse.

Ad-opleidingen
Met de tweejarige associate-degree-opleidingen gaat het echter nog steeds goed. Die groeien met 7,7 procent, zodat er vrijwel zeker meer dan tienduizend eerstejaars aan deze kortere opleidingen zullen beginnen.

De tweejarige hbo-opleidingen waren ooit bedoeld als tussenstap voor werkende mbo’ers die zich willen bijscholen. Ze waren aanvankelijk onderdeel van vierjarige bachelors. Intussen zijn ze zelfstandig.

De officiële teldatum in het hoger onderwijs is 1 oktober. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom studenten toch niet aan hun opleiding beginnen. Ze nemen misschien alsnog een tussenjaar of ze vergeten het collegegeld te betalen.