Nieuw in Tilburg? Hier moet je zijn!

Bibliotheek LocHal

Ben jij een nieuwe eerstejaarsstudent op Avans in Tilburg, maar heb je nog geen idee waar je moet zijn om even bij te komen van je colleges, te stappen of om te studeren in de stad? Geen stress, want Punt heeft een aantal plekken voor je op een rijtje gezet. Getipt door andere Avansstudenten.

IJszaak Softy’s, Oude Markt 1

Zin in een lekker ijsje, maar wel eens toe aan iets anders dan alleen vanille? Dan is Softy’s de plek waar je moet zijn. Deze zaak heeft onder andere smaken met aardbei, venkel en olijf, abrikoos, karamel en sesam en BBQ perzik met witte chocolade op het menu staan. De smaken worden bereid door een chef-kok uit Tilburg en zijn in veel gevallen ook vegan. En oh ja: de zaak is ook Instagram-waardig. Sla je twee vliegen in een klap.

Buutvrij, Stationsstraat 49

Studeren maakt hongerig. Wie trek heeft in iets lekkers, doet er volgens Avansstudent Max goed aan om Buutvrij te bezoeken. In dit ‘creatieve koffiecafé’ kun je terecht voor koffie, gebak of een broodje. Ook is er een kleine borrelkaart.

Little Devil, Stationsstraat 27

Liefhebbers van hardere muziek kunnen hun hart ophalen bij bar Little Devil volgens student Christiaan de Vries. Er vinden concerten plaats, maar er zijn ook pubquizes.

Bibliotheek LocHal, Burgemeester Brokxlaan 1000

Om te zeggen dat de LocHal alleen een bibliotheek is; daar zou je deze plek mee tekort doen. Ja, je kunt er boeken lenen, maar het wordt ook gebruikt om te studeren en om wat te drinken. Op verschillende etages kun je een plekje zoeken om te zitten. Ook kan je er vergaderruimtes reserveren. Vroeger was de ruimte een spoorhal. Dat zie je duidelijk terug.

Studio, Heuvel 9

Bij Studio kun je overdag lunchen, maar ’s avonds verandert de plek in een populaire uitgaansgelegenheid. Verwacht r&b, urban en hiphop. In de straat van Studio zitten overigens meer clubs waar je kunt uitgaan, zoals Philip, Le Clouchard en Cul de Sac. Iets verderop zit poppodium 013.

Spoorpark, Spoorpark 1

Vroeger een spoor- en industriegebied, sinds 2019 een plek waar iedereen gratis kan relaxen en sporten. Op deze grote open plek kun je in het gras zitten om te picknicken met studiegenoten, lunchen bij T-Huis, of de Kempentoren beklimmen. Die geeft je een mooi uitzicht over de stad.

Welke plekken in Tilburg mogen niet ontbreken in dit lijstje? Laat het weten in de reacties!