900 eerstejaarsstudenten werken aan opdracht voor de Efteling

De groep studenten in de Efteling

Dag in dag uit staat de cast van de show Caro in het theater van de Efteling, maar vanmorgen even niet. De zaal was bezet met zo’n 900 studenten van Academie voor Management en Finance (AMF) en de Academie voor Management, Bestuur en Finance (AMBF) uit Breda en Den Bosch die de start van hun studie beleefden.

Verschillende opleidingen binnen die academies, zoals Bedrijfskunde, Finance & Control, HRM, Integrale Veiligheidskunde en Accountancy, beginnen het collegejaar voor het zevende jaar in de Efteling. Niet gek, want hun studiejaar start met een grote groepsopdracht voor het pretpark. Dit jaar bijten de studenten zich vast in het actuele vraagstuk: hoe krijgt de Efteling er duizend bedden bij. “Met zo’n opdracht leren studenten snel contact te maken met de praktijk”, vertelt Daan van Baarsen, chief financial officer (CFO) van de Efteling.

Paddenstoelenhuisjes
1000 bedden erbij dus… “Ik kan er niet van slapen”, grapt Madeleine Brandwijk, eerstejaars Bedrijfskunde bij de ingang van het theater. “Op de dure grond van de parkeergarage een vakantiepark maken en de auto’s onder de grond”, oppert medestudent Anouk Bouwens. “Ik dacht aan een camping en huisjes in de vorm van paddenstoelen”, zegt Ton Hinterwalle, eerstejaars Human Resource Management. “Maar qua gebied gaat dat te groot worden, dus dat gaat niet lukken.”

stijgende prijzen
Van Baarsen praat tijdens de bijeenkomst over de historie en de financiële aspecten die komen kijken bij de ontwikkeling van het pretpark. En vooral de alsmaar stijgende prijzen zijn ook een uitdaging. “Ik wist niet dat die kosten zo hoog waren, logisch natuurlijk nu, maar ik zou niet weten hoe je met die hoge prijzen duizend extra bedden moet realiseren”, reageert Wouter Burgering, eerstejaars Bedrijfskunde. “Maar omdat het een groepsopdracht is en iedereen zich inzet komt het vast goed”, zegt Stephanie Acero, student Finance & Control.

Over zeven weken mogen de studenten met de beste ideeën hun plan presenteren aan de Raad van Bestuur van het attractiepark.