Avans-alumnus Roos pakte haar koffers in en vertrok naar Barcelona

Roos Robben vertrok na haar studie aan Avans naar Barcelona om twee masters te volgen en te werken

“Niet te veel Netflixen, maar eropuit”, tipt alumnus Business Innovation Roos Robben Avansstudenten. Dat advies nam ze zelf ook ter harte. Een aantal maanden nadat ze cum laude afstudeerde, pakte ze haar koffers in en vloog voor een jaar naar Barcelona om twee masters te doen.

“Het is hier nog lekker 25 graden”, vertelt Roos Robben terwijl ze door de smalle straatjes van Barcelona loopt. “Het voelt een beetje als een lange nazomer hier in Barcelona. Dat is echt genieten.” En dat laatste doet ze volop: yoga op het strand, de stad ontdekken en zwemmen in de zee.

Roos Robben

Twee masters en een parttimebaan
Toch wordt er ook hard gewerkt onder de Spaanse zon, want Roos vertrok niet naar het buitenland om te reizen, maar om hier verder aan haar carrière te werken. Met behulp van een scholarship volgt ze een master business management en een master business administration. Volgende week begint ze ook nog aan een parttimebaan bij een Nederlands bedrijf dat lesmateriaal digitaliseert. “Toevallig zit het hoofdkantoor in Barcelona en komt het bedrijf uit Den Bosch. Een beetje terug naar mijn Bossche roots, waar ik mijn studententijd hebt doorgebracht. Dat is een perfecte match.”

Over de perfecte match gesproken: haar vriend Luuk, die ook Business Innovation bij Avans studeerde, besloot mee te gaan naar Barcelona. “In eerste instantie was het de bedoeling dat ik alleen zou gaan, maar Luuk ging graag met me mee. Hij heeft een eigen bedrijf en kan makkelijk vanuit het buitenland werken. Hij heeft hier een co working space waar ik ook regelmatig werk.”

Roos bij de Sagrada Familia

Nieuwe stad ontdekken
Het leven in Barcelona bevalt Roos goed. “We wonen hier samen en verhuizen zaterdag naar een plekje voor de komende tien maanden.” De huurprijzen in Barcelona zijn vergelijkbaar met Amsterdam. “Dat is eigenlijk het enige wat hier tegenvalt. Ik had het wat goedkoper verwacht.” Ook boodschappen en eten buiten de deur is volgens de oud-student vrij duur. “Voor een hoofdmaaltijd betaal je 1 of 2 euro minder dan in Nederland, dus veel minder is dat niet.”

De studententijd van Roos zit nog vers in haar geheugen. Voor de zomer studeerde ze cum laude af. “Ik heb ontzettend genoten van die tijd. Mijn eerste tip is om op kamers te gaan. Ook al woon je niet ver van de stad waar je studeert. Dat heb ik zelf ook gedaan. Ik kom uit een heel fijn nest uit Best, maar het ontdekken van een nieuwe stad en op jezelf wonen is super leuk. Je leert er veel van.” En Netflixen? Dat moet je volgens Roos niet teveel doen. “Ga eropuit, maak je de stad waar je woont eigen, doe veel sociale dingen en onderneem!”

Voor deze nieuwe rubriek spreken we met alumni van Avans. Bij de een is het inkt op het diploma nog nat, de ander is al een aantal jaar afgezwaaid. Ben of ken jij zo iemand met een interessant of bijzonder verhaal? Laat het ons weten!