Avansdocent Bob van der Putten doet mee aan LEGO Masters en won in eerste aflevering al het ‘gouden steentje’

Bob (links) en teamgenoot Wouter. Foto via: Sofie Silbermann

Hij begon met LEGO toen hij een kind was met een jeugdvriend thuis, inmiddels maakt Avansdocent Bob van der Putten de mooiste creaties in de tv-studio van LEGO Masters. De docent Informatica doet mee aan het populaire programma en staat zaterdag in de derde aflevering.

“Het gaat hartstikke goed. Er zijn nu twee afleveringen uitgezonden, en in de eerste wonnen Wouter en ik gelijk het ‘gouden steentje’. Die kun je tot en met aflevering zes inzetten na een bouwopdracht, waarmee je sowieso door bent naar de volgende ronde. Dat we die al gelijk wonnen, met een parade waarin we een praalwagen bouwden met een Fenix die jarig was, en een linkje naar de Oeteldonkse kleuren, was echt fantastisch en een hele eer”, zegt Van der Putten trots op de vraag hoe het met hem gaat. “We hadden dat nooit verwacht, want alle deelnemers maken mooie dingen.”

Jeugdvriend
Bouwen met LEGO deed de Informatica-docent voor het eerst toen hij een jaar of vier was. Toen verhuisde hij met zijn ouders naar een nieuw huis en ontmoette hij Wouter voor het eerst. De twee werden vrienden en bouwden dagelijks met de gekleurde steentjes. Dat deden ze tot ze vijftien waren. “Toen braken de dark ages aan, zoals we die periode in de LEGO-community noemen. Onze interesses veranderden. Wel bleven we goede vrienden en bouwden we op een lager pitje door”, zegt hij. Toen hij jaren later op televisie vervolgens het programma LEGO Masters zag, schreven de twee zich in voor seizoen twee. “For old times sake leek het ons heel mooi om mee te doen. De selectierondes halen was ons doel, en dat lukte. Maar we haalden de uitzendingen helaas niet. Daar baalden we zo van dat we het voor seizoen 3, dit seizoen, opnieuw probeerden. En toen lukte het wel.”

Beoordeling
In het programma, dat naast op RTL ook op het Belgische VTM te zien is, voeren Belgische en Nederlandse duo’s een of meerdere opdrachten per aflevering uit, waarna er soms een duo afvalt. Deelnemers worden beoordeeld op specifieke elementen voor een opdracht. Zo was het thema van de laatste aflevering onder water, dus moesten de deelnemers steentjes zien te laten drijven. Daarnaast beoordeelt een vakjury bestaande uit een LEGO-medewerker en mensen uit het bedrijfsleven de kandidaten op esthetiek, techniek, creativiteit, originaliteit en ‘nice parts usage’ in de bouwwerken. “Dat houdt in dat je steentjes die als het een gemaakt zijn, zoals een rookworst-steentje, op een andere manier gebruikt. Als een mond, bijvoorbeeld. Dat is heel leuk”, aldus Van der Putten. “Het is wel moeilijk. Je wilt zo groot en mooi mogelijk bouwen, maar het is een race tegen de klok waarin je snel moet schakelen. We willen onze werken robuust en degelijk maken, en goed getest.”

”Je wilt zo groot en mooi mogelijk bouwen, maar het is een race tegen de klok waarin je snel moet schakelen”

Vier miljoen steentjes
De opnames van LEGO Masters vonden plaats in mei en juni van dit jaar. Dat kwam goed uit voor Van der Putten, omdat dat wat rustigere maanden bij Avans zijn. Met toestemming van zijn enthousiaste leidinggevenden nam hij onbetaald verlof op, waarna hij met zijn vriend de studio in dook. “Dat was gaaf. Ik kende het programma van tv, maar nu stond ik daar zélf te bouwen. We maken als deelnemers gebruik van een brickshop, waar we uit maar liefst vier miljoen steentjes kunnen kiezen. Nou, dat zijn er een stuk meer dan ik thuis heb”, zegt hij lachend. “We moesten er wel even onze weg mee vinden, maar dat gaat steeds beter. Je raakt vertrouwder.”

Een foto van de Instagram van Bob van der Putten, waar hij beelden van zijn deelname deelt.

Fantasie
Wanneer Punt met Van der Putten spreekt, hoeft hij zijn best niet te doen om enthousiast te zijn over het programma en LEGO. Het bouwen met de steentjes vindt hij geweldig. Hij koopt nog regelmatig nieuwe sets en heeft thuis een aardige verzameling staan. “Je bent totaal onbegrensd in wat je ermee kunt doen, want je kunt alles bouwen wat je wilt met je fantasie. Op elke schaal. Je hebt grote vrijheid en je gaat er ook mee terug naar je jeugd”, vertelt hij. “Als kind speelden kinderen om mij heen met nieuw speelgoed als Transformers en andere dingen, ik speelde met LEGO. Daar bouwde ik dat speelgoed dan mee na. Met LEGO kun je alles.”

Het doel van de twee vrienden was in eerste instantie om de selectierondes te halen. Dat lukte. Daarna werd het doel om mee te mogen doen, wat dit seizoen ook behaald werd. Toen stelden de twee zichzelf als doel om er in ieder geval niet al na de eerste aflevering uit te gaan. “Daar hebben we alles voor gedaan, we piekten vroeg, en ook dat lukte. Voor ons is het programma daarmee nu een succes”, vertelt Van der Putten, die inmiddels ook al herkend wordt. “Als ik mijn kinderen naar school breng, hoor ik mensen achter me zeggen dat ik ‘die LEGO-meneer’ ben. En ook van mijn studenten op Avans krijg ik alleen maar leuke reacties!”

De volgende aflevering van LEGO Masters is zaterdagavond om 20:00 uur te zien op RTL 4.

Levie Vriend

Ha, bedankt voor je reactie! Ik heb het aan Bob gevraagd, volgende week komt hij er bij je mee op terug!

2022-10-25 10:55:45

Astrid Grimbergen-Leijen

Hallo Levie Wat een leuk artikelen om te lezen Ik was op zoek naar meer info over Bob; en vooral over zijn gave shirts. Zou graag willen weten waar hij ze vandaan heeft. Kun jij me aan die info helpen, of mijn vraag aan Bob doorspelen? Gr. Astrid

2022-10-24 11:45:44