Terug naar overzicht

Bang om iets te missen? Zo kom jij van je FOMO af

Foto: Pexels

Onder een dekentje op de bank kijk je je favoriete show op Netflix. Even open je Instagram om te kijken of er nog iets nieuws is. Dan zie je hoe je vrienden losgaan op een vet feest. Avond verpest, want daar had jij ook bij kunnen zijn. Herken jij dit? Dan heb je misschien wel last van Fear Of Missing Out (FOMO). Met deze vijf tips ben je zo van je FOMO af.

Het woord FOMO hoor je de laatste jaren steeds meer. Op Google Trends is te zien dat het fenomeen sinds 2016 steeds meer gegoogeld wordt, met een piek in 2022. Maar wat is het eigenlijk?

De Oxford Dictionary omschrijft FOMO als: ‘Een gevoel of angst dat je krijgt wanneer een interessant of opwindend evenement ergens anders plaatsvindt.’ Dat gevoel zorgt ervoor dat je niet kunt genieten van de situatie waarin je je op dat moment bevindt. De mensen op dat andere feestje hebben het immers veel leuker dan jij, toch?

Uit onderzoek door Amerikaanse universiteiten blijkt dat FOMO het grootst is onder jongvolwassenen. Vervelend, want het kan allerlei nare gevolgen hebben zoals stress, slaapproblemen en een lager zelfbeeld. Tijd om daar iets aan te doen! Met deze tips ben jij zo van je FOMO af.

1. Telefoon-break
Social media en FOMO zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Andrew K. Przybylsk, psychologiedocent aan de Universiteit van Oxford, deed onderzoek naar FOMO en zag dat mensen die meer op Facebook of Instagram zitten sneller last hebben van het fenomeen. Niet zo gek, want op je feed zie je dagelijks mensen die aan een lekker ontbijt zitten, genieten van vakantie of proosten in de kroeg. Daarom is een break van social media geen slecht idee.

Probeer met jezelf een socialmedia-limiet af te spreken. Zeg bijvoorbeeld dat je maximaal twee uur per dag op Facebook kijkt. Vind je het moeilijk om je daaraan te houden? Dan zou je ook een appblocker kunnen downloaden. De echte die hards kunnen er ook voor kiezen om social media permanent te verwijderen of je telefoon helemaal uit te zetten.

Foto: Pexels

2. Praat over je FOMO
Social media is niet de enige oorzaak voor FOMO. Het fenomeen bestond namelijk al voordat Facebook en Instagram bekend waren. Zo merkte Andrew ook dat FOMO meer voorkomt bij mensen die niet lekker in hun vel zitten en niet tevreden over hun leven zijn.

Herkenbaar? Praat dan met vrienden over hoe je je voelt. Je zult vast niet de enige zijn die tegen dit probleem aanloopt. Ook kun je altijd langs bij Student Support om hierover te praten.

3. Stel jezelf vragen
Om van FOMO af te komen, is het belangrijk dat je bij jezelf nagaat waar dit gevoel vandaan komt. Psycholoog Nienke Wijnants legt aan Psychologie Magazine uit dat je terug moet naar de oorzaak van het probleem. “Het helpt om jezelf hierover vragen te stellen: van waaruit wil ik leven? Van waaruit wil ik handelen? Waar sta ik voor?”, vertelt ze. Hierdoor zul je het minder erg vinden om bepaalde activiteiten te missen. Ze sluiten toch niet aan bij jou levensweg.

Daarnaast is het goed om bij jezelf na te gaan waar je energie van krijgt. Heb je alleen ja gezegd tegen een partijtje bowlen omdat je bang was iets te missen, terwijl je het spel eigenlijk helemaal niet leuk vindt? Dan wordt je er waarschijnlijk niet gelukkig van. Je kunt dan beter iets doen waar je wel energie van krijgt.

4. Durf nee te zeggen
Een gevolg van FOMO kan een overvolle agenda zijn. Dat is leuk, maar een mens heeft ook tijd voor zichzelf nodig. Met een agenda die iedere dag vol is gepland met activiteiten, krijg je waarschijnlijk geen rust.

Durf daarom nee te zeggen tegen uitjes waar je eigenlijk toch niet zo’n zin in hebt. Heb jij deze week geen tijd voor jezelf ingepland? Zeg dan minimaal één afspraak af waar je tegenop kijkt.

5. JOMO
Je kunt je FOMO ook omzetten naar Joy Of Missing Out (JOMO). Blogger Anil Dash bedacht in 2012 al deze term. Hij merkte dat mensen vaak ja zeggen vanuit de verwachtingen van andere. Men vindt je namelijk saai als je niet naar dat ene feestje gaat. JOMO gaat over controle hebben over jouw keuzes en time-management. Jij kiest waar je wel en niet naartoe gaan en laat je niet leiden door de verwachtingen van anderen. Zo is er niets mis met een avondje Netflixen op de bank als jij daar gelukkig van wordt.

Trek je pantoffels dus maar weer aan en leg je telefoon even weg, want genieten kun je ook prima in je eentje.  

Meer lezen?