CMD-studenten willen met speciale brievenbus positiviteit verspreiden

Sebastiaan Dijkman, Sjoerd de Leeuw, Natalie Schep en Maroesjka Seelmann (v.l.n.r.)

Een medestudent een goede dag bezorgen kan nu heel gemakkelijk dankzij vier derdejaarsstudenten Communication & Multimedia Design in Breda. In gebouw LA aan de Lovensdijkstraat in Breda staat een brievenbus waarin je een kaartje kunt achterlaten én meenemen.

Maroesjka Seelmann, Natalie Schep, Sebastiaan Dijkman en Sjoerd de Leeuw bedachten het project Kindness Returns. Studenten schrijven een kaartje met daarop een positieve boodschap. Dat kaartje laten ze achter in de speciale brievenbus en ze nemen een ander kaartje uit de bus mee naar huis.

“Doel van het project is jongeren in Breda empoweren, dat was de opdracht”, vertelt CMD-student Maroesjka. “Een kaartje in de brievenbus achterlaten is heel laagdrempelig. Je hoeft je nergens aan te melden, dat is vaak een te grote stap voor jongeren. Op deze manier kunnen ze iemand een goede dag bezorgen, zelfs zonder diegene aan te spreken.”

Stapel
De eerste reacties van medestudenten zijn positief. “Mensen die ik ken vonden het een leuk idee”, vertelt Sjoerd. “We zien dat er gebruik wordt gemaakt van de brievenbus, want de stapel blijft even hoog. Er worden dus kaartjes uitgehaald en achtergelaten. Als studenten zien dat er gebruik van wordt gemaakt, nodigt dat uit om het ook te doen.”

Het kaartje dat studenten in de brievenbus achterlaten mag anoniem zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet. De derdejaars CMD-studenten maakten om te beginnen zelf verschillende kaartjes voor in de bus. Sjoerd schreef op een kaartje een persoonlijk verhaal en een oproep voor een pen pal. Maroesjka liet een zakje thee en haar Instagram-account achter in een envelop, als aanzet voor een vriendschap.

Creativiteit
“Wat studenten van het kaartje maken, hangt af van hun eigen creativiteit”, zegt Maroesjka. “Als het maar in de envelop past.” Ze hoopt dat de ontvangers er baat bij hebben. “Dat het een positieve impact heeft op hun dag en ze zich er beter door voelen. Het zou al fijn zijn als het werkt voor een paar studenten.”

Voor nu richten de studenten zich op het project voor hun opleiding. Maar ze sluiten niet uit dat er in de toekomst op meerdere locaties brievenbussen komen te staan. Ook zijn er plannen om een workshop kaartjes maken te geven waarin studenten samen met de CMD’ers aan de slag kunnen gaan.

Wil je ook een kaartje maken voor medestudenten? De brievenbus staat de komende tijd nog in het medialab (tweede verdieping) van de gebouw LA in Breda.