In Tilburg wonende studenten: vraag vanaf vandaag energietoeslag van 1300 euro aan

Illustratie: Elmarye Aaij

Studenten in Tilburg met een zelfstandige woonruimte kunnen vanaf vandaag de verhoogde energietoeslag van 1300 euro aanvragen. De Avansstad wijkt hiermee af van de richtlijnen van het Rijk, waarbij studenten geen recht hebben op de toeslag.

De gemeente Tilburg wacht niet langer op een landelijke oplossing en zet de aanvraag voor studenten open. “Er zijn verschillende signalen uit de stad en van de raad dat we niet langer kunnen wachten. Studenten die zelfstandig wonen, hebben namelijk dezelfde energiekosten als niet-studenten. Zeker nu ook de opleiding weer start, komen zij in de financiële problemen”, vertelt wethouder bestaanszekerheid Esmah Lahlah.

Studenten met een zelfstandige woonruimte kunnen vanaf 15 september de energietoeslag van 1300 euro aanvragen. Een zelfstandige woonruimte in Tilburg heeft:
– Een eigen adres
– Een eigen keuken, wc en badkamer die niet gedeeld wordt met andere huishoudens
– Een eigen voordeur die op slot kan

Daarnaast moeten studenten een laag inkomen hebben en de woonkosten en energierekening van de eigen bankrekening betalen.

Aanvragen kan tot en met 31 december 2022, via deze link.