Minister wil uitstel debat energietoeslag

Het kabinet heeft nog geen oplossing voor het probleem van studenten en de energietoeslag. Minister Schouten heeft uitstel van een Kamerdebat gevraagd dat morgen zou plaatsvinden.

Vanwege de hoge energiekosten geeft het kabinet een energietoeslag van 1.300 euro aan mensen met een laag inkomen. Dat gaat via de gemeenten. Maar hebben studenten ook recht op die toeslag? Het kabinet dacht aanvankelijk van niet.

Sommige studenten wonen nog thuis of op een kamertje bij een hospita, andere hebben een eigen appartement. Hun woonsituatie is zo divers dat je ze niet over een kam kunt scheren. Daarom zouden ze niet in aanmerking moeten komen voor de toeslag, vond het kabinet.

Maar deze zomer won een student in Nijmegen een rechtszaak over deze energietoeslag, wat het beleid op losse schroeven heeft gezet. Je kunt studenten niet zomaar uitsluiten, oordeelde de rechter. Het kan de overheid veel geld kosten.

Gesprekken
“Ik heb de uitspraak van de Rechtbank Gelderland bestudeerd en ben hierover in gesprek met alle betrokken partijen”, schrijft minister Schouten van Armoedebeleid aan de Tweede Kamer. Die gesprekken zijn alleen nog niet afgerond, en daarom zou het niet zinvol zijn om morgen al te debatteren.

“Graag wil ik een inhoudelijk debat over de energietoeslag met u voeren”, schrijft Schouten. “Het zou daarbij zeer behulpzaam zijn als ik mijn gesprekken vóór het debat kan afronden.” Ze verwacht nog deze maand klaar te zijn.

Onzeker
Vanmiddag zal de Tweede Kamer stemmen over haar verzoek. Mocht het debat toch doorgang vinden, kan ze in elk geval nog niets zeggen over studenten en de energietoeslag. Het betekent voor hen langere onzekerheid over hun financiën.

Het schijnt dat het kabinet plannen heeft om uitwonende studenten een hogere basisbeurs te geven, maar dat wordt pas op Prinsjesdag (20 september) bekend.