Nieuw in Den Bosch? Hier moet je zijn!

In de Kleine Werelt, Den Bosch

Ben jij een nieuwe eerstejaarsstudent op Avans in Den Bosch, maar heb je nog geen idee waar je moet zijn om even bij te komen van je colleges, te stappen of om te studeren in de stad? Geen stress, want Punt heeft een aantal plekken voor je op een rijtje gezet. Getipt door andere Avansstudenten.

Banketbakkerij Jan de Groot, Stationsweg 24

In een lijstje met aanraders in Den Bosch mag De Groot niet ontbreken. De bekendste bakker van de stad mag niet ontbreken als je nieuw bent in de Avansstad. Het meest verkochte product van deze bakker is de Bossche bol, een roombol omgeven door chocolade. Maar je kunt er ook terecht voor ander gebak, of koffie.

Huis73, Hinthamerstraat 72-74

Studeren kan natuurlijk bij Xplora op een van de Bossche Avanslocaties, maar je kunt ook naar de bibliotheek. Die zit in Den Bosch midden in het centrum. Je kunt er alleen zitten of met studiegenoten, en ondertussen iets te drinken en eten halen bij het horecapunt. De ruimte is opgevrolijkt met planten.

Markt 10-12-16

Den Bosch is een bourgondische stad en dat blijkt wel als je de Markt oploopt. Hier barst het van de cafés waar je kunt zitten voor een pilsemannetje, wijntje of andere versnapering. Lunchen of dineren kan hier ook in de meeste gevallen.

De Keulse Kar, Hinthamerstraat 101

Een tip van een Bossche Avansstudent: café/restaurant De Keulse Kar. Pal naast de Sint-Jan gelegen, kan je in deze tent overdag lunchen en ’s avonds dineren, om daarna de voetjes van de vloer te doen tijdens een stapavond. Vegetariërs en veganisten kunnen hier ook goed slagen.

Boekhandel Adr. Heinen, Kerkstraat 27

Boeken zijn om uit te studeren, maar ook gewoon om ontspannend te lezen. Je favoriete boek, of een verborgen parel, koop je bij boekhandel Adr. Heinen. En naast dat deze winkel veel oude en nieuwe boeken aanbiedt, is het ook nog eens een mooi pand om te bezoeken.

BAR35, Lepelstraat 35

De beste burgers, die eet je volgens een tipper op ons Instagramaccount bij BAR35. Op het menu staan een aantal burgers, waaronder een carpaccio-burger en een miso-corny. Bestel er een van de bieren op de kaart bij, en je kunt weer even vooruit.

’t Paultje, Lepelstraat 31a

Wie na de burger bij BAR35 nog zin heeft in een drankje, kan bij de buren terecht. Daar zit volgens een volger op Instagram het beste café waar je speciaalbier kunt drinken. Met meer dan 400 bieren op de fles zit er vast wel iets voor je tussen.

P79, Markt 79

Je loopt er zo voorbij, maar bij P79 op de Markt kun je volgens onze volgers het beste stappen van allemaal. Het uitgaanscafé heeft elke week wel een feestje waar je terecht kunt. En, niet onbelangrijk: studenten krijgen regelmatig korting op hun drankjes.

Tramkade 20-24

Heb je het wel gehad met de binnenstad, en wil je eens ergens anders een leuke tijd hebben? Dat kan aan de Tramkade. Deze creatieve plek zit vol met barretjes en restaurants, én er zit een arcadehal waar je ook karaoke kunt zingen. Leuk voor met je studiegenoten, of je date.

Korte Putstraat
De Parade

Op zoek naar een goede plek om een hapje te eten? In de Korte Putstraat is er meer dan genoeg keuze voor lunch, borrel of diner. En in de avond en nacht kun je hier ook gezellig stappen! Of neem eens een kijkje op De Parade. Daar vind je veel gezellige terrasjes aan de voet van de Sint Janskathedraal.

De Sint-Janskathedraal
Bootje varen in Den Bosch

Wil je Den Bosch vanaf het water verkennen? Huur dan bij een van de verhuurbedrijven een klein bootje, neem een picknickmand met hapjes en wijn mee en genieten maar! Ook kun je een rondvaart door de Binnendieze boeken, zo leer je ook nog eens wat over de geschiedenis van jouw Avansstad.

Welke plekken mogen volgens jullie niet ontbreken in dit lijstje? Laat het vooral weten in de reacties!