Rondvraag: zo beginnen eerstejaarsstudenten het collegejaar

Verpleegkundenstudenten Desteny de Jong, Jessica Heins en Carlijn van Soelen op hun eerste collegedag.

De vakantie zit er nu dan echt op voor Avansstudenten. Na alle introweken is de eerste lesweek inmiddels aangebroken. Voor veel eerstejaarsstudenten is het de eerste keer op het hbo. Hoe ervaren zij de eerste lesweek? Punt deed een rondvraag.

“Voor mij had de vakantie nog wel wat langer mogen duren”, vertelt Verpleegkundestudent Carlijn van Soelen. Tijdens de pauze geniet ze van een snack uit de automaat. Samen met haar studiegenoten kletst ze gezellig bij over de vakantie en het komende collegejaar. “Ik kijk vooral uit naar de studententijd en gezellige feestjes. De intro vond ik ook heel gezellig. Dat je nu weer echt aan de bak moet, is minder fijn.”

Moeilijke wiskundetoetsen
Niek Oteman studeert Werktuigbouwkunde en wacht nog even op zijn vriend voordat hij aan de reis terug naar Nijmegen begint. “Het is allemaal nog een beetje wennen, maar het bevalt me goed. Ik ben gelukkig nog niet verdwaald!” Hij is al een beetje nerveus voor de wiskundetoetsen. “Ik heb daar al veel verhalen over gehoord. Blijkbaar zijn het echt pittige toetsen. Ik was altijd goed in wiskunde, maar ik ben benieuwd hoe het hier gaat.”

Benieuwd naar meer verhalen van Avansstudenten of wil je graag jouw ervaringen delen? Houd dan de instapagina van Punt in de gaten. Naast het laatste nieuws van Avans, vind je hier regelmatig oproepjes voor verhalen. Ook delen we de we de hele week tips voor eerstejaarsstudenten.

De missie dit jaar
Shanya Mauriks, Ilse van den Boogaart en Mirza Hodzic volgen de studie Bouwkunde in Den Bosch. Op hun eerste collegedag zitten ze met hun laptops open aan tafel, druk aan het werk. Hun missie dit jaar: de propedeuse halen. “Verder wil ik me oriënteren op wat er in het werkveld allemaal mogelijk is”, vertelt Ilse. “In mijn familie werken er veel mensen in de bouw, dus ik krijg veel mee. Ik kijk er erg naar uit om meer kennis over het vak op te doen.”

Ook Shanya heeft veel bekenden in deze studierichting. “Vrienden van mij studeren Bouwkunde aan Avans. Ze waren altijd enthousiast over de opleiding. Zodoende ben ik me gaan verdiepen in de studie en nu zit ik hier!”

Studenten Bouwkunde Mirza Hodzic, Shanya Mauriks en Ilse van den Boogaart zijn druk aan het werk achter hun laptops.

Aan de eerste collegedag komt weer een einde, maar sommige studenten kunnen nog niet van een rustige middag genieten. “Ik moet na school snel eten en dan door met sporten”, vertelt Shanya. Niek heeft op zijn eerste dag al een boel huiswerk gekregen waar hij thuis mee aan de slag kan. Maar het kan natuurlijk ook anders: “Ik duik dadelijk meteen mijn bed in”, vertelt Carlijn.