Zo ging het eraan toe op het HBO Intro Festival in Breda

Het hoofdpodium op het HBO Intro Festival in Breda.

Het feestje begon in de zon, maar eindigde in de regen. Tijdens het HBO Intro Festival in Bredag gisteren leerden studenten elkaar beter kennen onder het genot van een drankje. De redactie van Punt danste even mee.

Ondanks de regen hebben de vierdejaarsstudenten Bedrijfskunde Stijn van Rijn, Kilian Pijnen en Timo de Hoogt lang van het festival genoten. Ze waren stipt om 15:00 uur aanwezig. ‘’Als het festival om drie uur begint, zorgen we er ook voor dat we er zijn. Dat is wel zo netjes’’, vertellen ze tevreden. ‘’We komen hier voor de gezelligheid, de sfeer en vooral deze’’, zeggen ze terwijl naar hun glas wijzen, het zesde pilsje inmiddels. ‘’En dat komt wel goed.’’

In totaal hadden zich 8500 studenten zich aangemeld voor het HBO Intro Festival in Breda. Er was ruimte voor 10 duizend man. Om 17:45 uur stond de teller op zo’n 850 aanwezige personen.

Ook de international Business studenten Gerda Dautaraite en Eda Louise Kucuk en international Enginering student Roza Ysavolian zijn al eerder naar het festival gekomen. “We blijven waarschijnlijk niet lang, dus we zijn op tijd vertrokken.” Achteraf een slim idee. Voor Gerda is het even wennen nadat ze de vakantie doorbracht in Spanje. “Het bier is zo duur hier!”

Een must-see voor veel studenten op het HBO Intro Festival is Jody Bernal die om 17:00 uur achter de knoppen staat. ‘’Dat is gewoon cult, die moeten we zien. Die is van onze tijd, toen we jong waren”, vertelt Stijn enthousiast. Gerda zegt de naam Jody Bernal niet zo veel, maar dan helpt Eda een handje: “Je kent hem wel! Que si, que no.”

Stijn van Rijn, Timo de Hoogt en Kilian Pijnen nemen nog een biertje.

Yellow Submarine
Op het festival staat net als in Den Bosch de Yellow Submarine. Dat is een podium waar om het half uur een geheime act optreedt die je alleen kunt zien met speciale polsbandjes die op het festivalterrein worden uitgedeeld. ‘’Hier is het volgens mij gezellig’’, zeggen student Social Work Fleur van Noesel en student Verpleegkunde Romy Zijdenbos, die in rij staan bij het mysterieuze podium.

De twee studenten kwamen met de fiets naar het festival en moesten onderweg schuilen. ‘’We twijfelden of we überhaupt moesten gaan, maar besloten toch om dat wel te doen’’, zeggen ze. ‘’Later gaan we nog naar Holy Moly, een nieuwe club. Maar hier is het ook leuk!’’

Studenten in de rij voor de Yellow Submarine.

Regen
Een lange tijd lijkt alles goed te gaan, tot de regen om 21:00 uur met bakken uit de hemel valt. HBO Intro Festival roept studenten op om niet meer naar het terrein te komen. Degenen die er al zijn, moeten naar huis. Kilian is er op dat moment nog: “Vrienden van ons mochten bij de ingang niet meer naar binnen. Toen hadden we al door dat het waarschijnlijk niet lang meer zou duren. We zijn naar de fietsenstalling gelopen en hebben een deelscooter naar de stad gepakt. Dat ging gelukkig vrij makkelijk.”

Ook Loes Steinmetz, tweedejaarsstudent aan de Pabo, geeft aan dat het ontruimen van het festivalterrein goed verliep. “Velen liepen gewoon rustig naar de uitgang. Het was niet rennen of sprinten”, vertelt ze. “Ik vond het heel goed dat ze het hebben stopgezet want toen ik thuis was ging het echt tekeer. Tot elf uur was heel leuk geweest maar beter gewoon dat ik veilig thuis ben dan dat ik daar had gestaan.”