Brandoefening bij Avans: ‘We dachten eerst dat het een oefening was’

In het Avansgebouw aan de Hogeschoollaan in Breda was vanmorgen een grootschalige brandoefening. Omstreeks kwart over tien ging het alarm af en moesten de honderden studenten en medewerkers het gebouw verlaten.

Voor de brandweer bestond de oefening uit het redden van enkele studenten die op de vijfde verdieping in een ruimte zaten waar rookontwikkeling was. Studenten Integrale Veiligheidskunde (IVK) hielpen mee om de brandoefening zo echt mogelijk te laten lijken. Derdejaarsstudent Sascha Vrienden was een van hen. “Hier word je echt voor opgeleid en zo’n brandoefening hoort er dan bij.”

Oefening of niet
Dat de oefening zo echt lijkt, merk je bij de inmiddels naar buiten gelopen studenten. Studenten Iris Klijs en Julia Deurlo, beide vierdejaarsstudenten aan de Pabo, staan met een verjaardagscake in de hand de rook te aanschouwen. “Ineens ging keihard een alarm af. Er werd gezegd dat we zo snel mogelijk naar buiten moesten. We dachten eerst dat het een oefening was. We ruimden heel rustig het afval op maar ineens beseften we: we moeten wel even lopen.” Ze dachten nog even dat alarm afging vanwege hen. “We hadden namelijk net de kaarsjes uitgeblazen”, zeggen ze lachend. “Maar toen we eenmaal buiten waren, waren we blij dat we rook zagen.”

Julia Deurlo (l) en Iris Klijs met hun verjaardagscake.

Bitterballen
De BHV-medewerkers die de ontruiming leiden, dragen oranje hesjes en begeleiden iedereen naar buiten. “Het gaat wel snel, de brandweer is er al en iedereen heeft hesjes aan”, concludeert Iris. Als binnen een paar minuten de pleinen aan beide kanten van het gebouw vollopen met studenten en medewerkers, worden die getrakteerd op bitterballen. Brandweerlieden en BHV’ers delen de snack uit en gaan met de studenten in gesprek over brandveiligheid. “Blijf in de buurt van de frietpan en laad je telefoon niet op onder je kussen.”

Tijdlijn brandoefening

Hartverzakking
Justin Vogels en Marcel Vught, eerstejaars Fysiotherapie, staren naar de rook. “Toen het alarm afging kreeg ik een hartverzakking van een halve minuut en daarna was het spullen pakken en wegwezen”, zegt Justin. De studenten waren net aan een opdracht begonnen toen ze van de derde verdieping naar beneden moesten. “Ik zat er net zo lekker in”, zegt Marcel. Op de vraag of het een oefening is of serieus antwoorden ze: “Met al die mensen met camera’s die hier rondlopen, lijkt het me een oefening”, vult Marcel aan.

Actieweek
De ontruimingsoefening is onderdeel van de actieweek van de veiligheid. In samenwerking met de brandweer, de gemeente en de woningcoöperaties staat deze dag bij Avans in het teken van brandveiligheid onder studenten. Naast deze oefening gaat de brandweer vandaag met studenten in gesprek over brandveiligheid en staat er een uitgebrande studentenkamer in de hal van de Hogeschoollaan.