Fleur wint voorleeswedstrijd van de Pabo

Fleur Geuke

De Kinderboekenweek gaat vandaag van start en dat betekent veel aandacht voor lezen op de Pabo in Breda deze week. Zeven eerstejaarsstudenten zetten hun beste beentje voor tijdens de jaarlijkse voorleeswedstrijd, Fleur Geuke ging er met de winst vandoor.

De grote collegezaal in het Avansgebouw aan de Hogeschoollaan stroomt dinsdag aan het begin van de middag vol met pratende en lachende eerstejaars. Hun ochtend was gevuld met een lezing van kinderboekenschrijver Erik van Os en verschillende workshops over lezen.

Een voor een beklimmen de zeven eerstejaars onder luid gejuich het podium om voor te lezen uit het boek van hun keuze. Dat varieert van klassiekers als Joris en de geheimzinnige toverdrank van Roald Dahl en De grote kleine kapitein van Paul Biegel tot iets nieuwere titels als Lena Lijstje van Francine Oomen. Als de eerstejaars voorlezen, is het doodstil in de collegezaal.

Complimenten
De jury, bestaande uit Annelies Harzing, eigenaar van de Kinderboekentuin in Breda en Pabodocenten Nederlands Suzanne Huisman en Mariëlle Heesters, luistert aandachtig en deelt aan alle studenten complimenten uit. “Je kijkt goed de zaal in”, “Goed dat je af en toe stiltes laat vallen” en “Je hebt een spannend fragment gekozen”.

Maar er kan er maar één de winnaar zijn en die wordt na overleg door de jury bekend gemaakt. “Het was heel lastig”, zegt Heesters. Fleur Geuke wordt uitgeroepen tot de winnaar van de voorleeswedstrijd. Heesters: “Je deed stemmetjes, maakte gebruik van tempowisselingen en legde op bepaalde woorden juist de nadruk. Het was fijn om naar te luisteren.” Fleur mocht niet alleen een boek uitzoeken, maar doet in het voorjaar van 2023 ook mee aan de Brabantse finale van de Pabo Voorleeswedstrijd.