Iedereen gruwelt bij moordenaar Dahmer: ‘Je krijgt een kijkje in zijn gedachtegang’

Bron: Trailer Netflix YouTube

We kijken massaal naar de Netflix-serie over seriemoordenaar Jeffrey Dahmer. Op TikTok en andere social media word je er mee platgegooid en binnenkort worden zelfs de bril en gevangenisbijbel van deze creep geveild. Kortom: het is het gesprek van de dag. Zijn Avansstudenten ook onder de indruk van de gruwelijkheden van deze Amerikaanse killer?

“Ik heb na tien minuten aflevering één stopgezet”, vertelt eerstejaarsstudent Human Resource Management Zoë van der Velden. “Het boeide me in eerste instantie niet zo. Maar ik kreeg net een appje van een vriendin dat ik toch echt moet kijken omdat het zo gruwelijk is en je er even in moet komen. Dus ik ga vanavond weer een poging wagen.”

De Netflix-serie Monster: The Jeffrey Dahmer Story gaat over de Amerikaanse Jeffrey Dahmer die tussen 1978 en 1991 zeventien jongens en jonge mannen vermoordde. Wat maakt dat we massaal kijken naar de gruweldaden van Dahmer? Avanslector Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties Janine Janssen vertelt bij NOS Radio 1 Journaal dat hier meerdere redenen voor zijn. “Het is een veilige manier om te ‘griezelen’. Je waant je op een veilige manier in deze wereld van afschuwelijke misdaden en het is ook een beetje gericht op sensatie.”

Gedachtegang van een moordenaar
Avansstudent Serra Visser, derdejaars Verpleegkunde, heeft de serie al helemaal uitgekeken. “Vanaf de eerste minuut zat ik erin”, vertelt ze aan haar studiegenoten met wie ze aan tafel zat. “Ik denk dat deze serie op dit moment zo populair is vanwege het extreme verhaal en omdat je een kijkje krijgt in de gedachtegang van de moordenaar. Daarnaast komt het heel vaak voorbij op TikTok en andere social media.” Tijdens het kijken kreeg Serra een klein beetje empathie voor de misdadiger. “Maar alleen door de beelden uit zijn jeugd waarin hij zich verlaten voelde door zijn ouders. Medelijden heb ik vooral met de ouders van Dahmer en die van zijn slachtoffers.”

Tekst gaat verder onder de trailer

Trailer van de Netflixserie Monster: The Jeffrey Dahmer Story

Na het kijken van de Netflixreeks, keek Serra ook naar een documentaire op Discovery Plus waarin de vader van Dahmer aan het woord komt. “Dat is wel een verschil met de serie”, zegt Serra. “Je ziet daar dat Dahmers vader zich anders opstelt. ” Derdejaarsstudent Social Work Melissa Roels die tegenover Serra zit denkt dat dat komt omdat Netflix kijkers moet blijven boeien. “Er moet toch een beetje sensatie in. Zelf heb ik nog niet gekeken, ik durfde niet. Maar ik ga er binnenkort wel aan beginnen.”

Creep
“Die serie is goed hè”, is het eerste wat Associate Degree Mechatronicastudent Dave Tjoa zegt als hem gevraagd wordt naar de serie. “Ik ben nu bij aflevering acht en het is echt een creep! Wat het zo goed maakt is dat de suggestie wordt gewekt dat hij iets doet, zoals iemand de hersens inslaan. Je weet het, maar je ziet het niet. En de acteur die de rol vertolkt van Dahmer is erg goed.” Dat het zo’n hype is, wist Dave niet. “Ik heb niets voorbij zien komen op social media. Ik ben gaan kijken omdat de serie in de top tien van Netflix staat.”

Zijn studiegenoot Arno Vugts moet nog aan de serie beginnen. “Er is geen ontkomen aan. Overal lees ik erover en om toch een beetje mee te kunnen praten, ga ik de serie ook kijken. Dat het een waargebeurd verhaal is geeft de serie extra lading. Daarom is het momenteel ook het gesprek van de dag.”

Op de telefoon van Maarten Pillon, derdejaarsstudent Finance & Control, zijn de eerste afleveringen al gedownload. Hij heeft al een hoop van de serie voorbij zien komen op TikTok. “Vooral over de acteur. Die blijkt goed te zijn”, zegt hij. “Ik ga in de trein kijken, het lijkt me een goede serie.”