Nieuwbouw Onderwijsboulevard Den Bosch mag van start

Een impressie van de nieuwbouw aan de Onderwijsboulevard

Avans mag gaan bouwen aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch. De gemeenteraad van de Avansstad stemde dinsdagavond unaniem in met het bestemmingsplan. Naast een nieuwe onderwijslocatie komen er op die plek 125 studentenwoningen van BrabantWonen.

Naast een onderwijsgebouw en woningen voor 225 studenten – 23 eenpersoonsstudio’s en 102 tweepersoonsappartementen – komen er op de plaats van het voormalige pand van de kunstacademie een ondergrondse parkeergarage, een fietsenstalling, een groene binnentuin en ruimte voor horeca.

Fastfood
Voorafgaand aan de stemming werd een motie van De Bossche Groenen besproken. De partij is bang dat er in de ruimte die bestemd is voor kleinschalige horeca een fastfoodrestaurant komt. De Onderwijsboulevard begint volgens gemeenteraadslid Will Houben een “fastfoodwalhalla” te worden. Avans denkt aan een grand café op die plek, maar als een pand eenmaal een horecabestemming heeft gekregen, kan een fastfoodketen niet geweerd worden.

Ondanks dat de motie door enkele partijen werd gesteund, stemden alle partijen vóór het bestemmingsplan omdat tegen stemmen vertraging zou opleveren voor de bouw van studentenwoningen die zo hard nodig zijn in de stad.

Oplevering
Avans en BrabantWonen hopen na de zomer van 2023 met de bouw te kunnen beginnen. De oplevering is in 2025. De bedoeling is dat dan de meeste opleidingen weer aan de Onderwijsboulevard gevestigd zijn, in plaats van in verschillende panden verspreid over de stad.