Student Merel wint Webshop van het Jaar award: ‘Ik belde meteen mijn opa’

Merel (rechts) won de beker voor de beste webshop. Fleur (links) en Melanie (midden) kwamen op de tweede en derde plek. Foto: Petra Noppe

De opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement reikte donderdagavond de Webshop van het Jaar award uit. Drie eerstejaarsstudenten werden als beste gekozen en één van hen won een extra prijs. Merel van Hilten ging er uiteindelijk met de eerste plek vandoor en Melanie Verhagen en Fleur van den Nieuwenhuisen kwamen op de tweede en derde plek.

De jury bekeek alle webshops en lette vooral op unieke concepten, doordachte vormgeving en gebruiksvriendelijkheid. Merel, Melanie en Fleur winnen alle drie een Shopify abonnement waarmee ze hun webshop nog meer kunnen uitbreiden. Voor Merel is er nog een extra prijs, namelijk een beker.

En de winnaar is…
“Ik ben heel blij dat mijn webshop tot beste is verkozen. Ik belde meteen mijn opa op”, vertelt Merel enthousiast. “Ik vond het zo’n leuk project en deze prijs voelt als extra erkenning voor het werk dat ik heb neergezet. Het geeft me meer doorzettingsvermogen om met mijn webshop door te gaan en het verder uit te breiden.”

Voor haar webshop wilde Merel graag iets doen met editen. Haar moeder en zus hebben een eigen bedrijf voor lederwaren. De Avansstudent heeft hen veel geholpen bij het maken van foto’s en zo merkte Merel snel dat ze foto’s bewerken leuk vindt. “Een tijdje later had ik het met vrienden over het inrichten van een huis en hoe moeilijk het is om te zien hoe bepaalde kleuren in je interieur staan. Daar kon ik wel wat mee.” Zo startte Merel een webshop waar ze foto’s edit om te zien hoe een bepaalde kleur in een kamer staat. “Klanten sturen een foto en ik bewerk deze met de gevraagde kleuren.”

Foto: Merel van Hilten

Maar hoe zorg je nou dat jouw webshop ertussenuit springt? Merel was zo enthousiast over het project dat eigenlijk alles vanzelf ging. “Ik vond het een leuk project om aan te werken. Het is geweldig om te zien hoe mooi de website werd. Iedere keer als ik ontdekte dat ik iets nieuws kon toevoegen, ging ik daar meteen mee aan de slag. De kleine dingen, zoals een foto op de juiste plek krijgen of een kleurenthema kiezen, duren vaak het langst. Maar die maken je webshop wel extra interessant.”

Voor Merel was vanaf het begin al duidelijk dat ze met de webshop door wilde gaan. “Ik wil de webshop graag gedurende mijn studie uitbreiden en het liefst ook tot een echte onderneming maken.”

Foto: Melanie Verhagen

Tweedehands paardrijspullen
Ook Melanies webshop behoorde tot een van de beste. Zij maakte een site waar je tweedehands paardrijspullen kunt kopen. “Ik rijd zelf ook paard”, vertelt de student. “Daarom weet ik hoe duur de spullen zijn. Daar wilde ik graag iets op verzinnen. Ik bedacht daarom een website waar je kwalitatief goede tweedehands paardrijspullen kunt kopen. Veel mensen die ik ken, hebben namelijk een kast vol oude laarzen, zadels en broeken. Hoe mooi is het als je daar iemand anders blij mee kunt maken?”

Het maken van een eigen webshop, brengt soms moeilijkheden met zich mee. Zo liep Melanie tegen het een en ander aan: “Al die technische karweitjes zijn niet echt mijn ding”, vertelt Melanie. “Het is zo’n gedoe om een stuk tekst of foto op de juiste plek te krijgen. Het ontwerpen en het schrijven van teksten vond ik wel leuk om te doen.” Maar met de feedback van de docenten kwam ze er helemaal uit. “Ik heb goed geluisterd en alles meteen verwerkt. Maar ik had nooit gedacht dat mijn webshop een van de beste zou zijn. Er lopen hier namelijk zo veel creatieve mensen rond. Ik had helemaal niet meer aan de prijs gedacht.”

Geurstokjes
Student Fleur had niet verwacht dat ze de prijs zou winnen. “Ik was er helemaal niet meer mee bezig. Ik ben wel heel blij dat mijn webshop een van de beste is. Het voelt als erkenning voor al dat werk dat je erin hebt gestopt.”

Het idee voor Fleurs webshop kwam vanuit persoonlijke ervaring. Ze maakte een site waar je allerlei geurstokjes kunt kopen. “Ik heb lang als bijbaantje bij een woonwinkel gewerkt. De geurstokjes waren daar heel populair en ik vond het zelf ook altijd lekker om te ruiken.” Zo kwam ze bij het idee voor de webshop Scentay. Je kunt hier geurstokjes kopen, maar ook een probeerpakket aanschaffen. Daar zitten dan zes verschillende geurtjes in. “Ik merkte dat mensen het moeilijk vinden om hun geur online te vinden. Daarom kun je ook een proefpakket afnemen.”

Fleur heeft voorlopig nog geen tijd om verder te gaan met haar webshop. “Het lijkt me heel leuk, maar ik heb het nu te druk met andere dingen. Wie weet pak ik het project in de toekomst nog op!”

Foto: Fleur van den Nieuwenhuisen